با همكاری پژوهشگاه فضایی ایران و دانشگاه تهران؛
طرح مدیریت ترافیک هوایی پرنده های بدون سرنشین به اتمام رسید
به گزارش تعمیرکار طرح تحقیقاتی مشترک دانشگاهی با عنوان مدیریت ترافیک هوایی پرنده های بدون سرنشین در ارتفاع کم با استفاده از نظریه بازی به اتمام رسید.
به گزارش تعمیرکار به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، طرح تحقیقاتی دانشگاهی مشترکی که با عنوان «مدیریت ترافیک هوایی پرنده های بدون سرنشین در ارتفاع کم با استفاده از نظریه بازی» در چارچوب رساله دکتری با دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران تعریف شده بود، با موفقیت به اتمام رسید. هدف از این رساله، مدیریت ترافیک هوایی و بررسی مساله پرواز هم زمان چند پرنده بدون سرنشین در یک محیط شهری و در ارتفاع کم، با استفاده از نظریه بازی است به صورتی که پرنده های درحال پرواز در طول مسیر، حداقل فاصله ایمن از یکدیگر را داشته و در مسیر، تداخل نداشته باشند. با عنایت به مشکل افزایش ترافیک حمل و نقل زمینی، استفاده از حمل و نقل هوایی شهری یا به اختصار هوانوردی شهری، چاره ای است که خود باعث افزایش میزان پروازهای پرنده های بدون سرنشین و انواع پرنده های دیگر می شود. ازاین رو، مدیریت، زمان بندی و استفاده بهینه از تمام ظرفیت هوایی و فضای پروازی اهمیت می یابد. مهم ترین مساله ای که در زمینه پرواز هم زمان چندین پرنده باید بررسی شود، عدم تداخل زمانی و مکانی بین دو پرنده است. در حرکت هم زمان چندین پرنده باید حداقل فاصله در افق و فاصله در جهت قائم بین پرنده ها حفظ شود. بنابراین ین طرح، با هدف حل مساله ترافیک هوایی و مدیریت ترافیک و رفع تداخل پرواز توسط خود پرنده و از راه مدیریت ترافیک به صورت غیرمتمرکز انجام شد. روش حل و مسیریابی هر یک از پرنده ها هم با استفاده از نظریه بازی ها در انتخاب مسیر و انجام مانورهای رفع برخورد صورت گرفت. همچون دستاوردهای فنی این طرح هم میتوان به مدل سازی و شبیه سازی پرواز هم زمان چندین پرنده در حضور موانع طبیعی و غیرطبیعی، پیاده سازی پرواز مشارکتی بین چندین عامل، پیاده سازی الگوریتم تشخیص و رفع برخورد در پرواز هم زمان چندین پرنده و بهینه سازی تابع هزینه زمانی برای رسیدن به نقطه هدف اشاره نمود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب