تعمیرگاه ستفیکس

عواملی كه سبب نزدیك بینی در كودكان می گردد

عواملی كه سبب نزدیك بینی در كودكان می گردد

تعمیركار: پژوهشگران ˮدانشگاه كینگز لندنˮ در مطالعه اخیر خود دریافته اند كه ارتباطی میان عوامل محیطی و افزایش نزدیك بینی كودكان وجود دارد. دانشمندان بر این باورند این كه بازی كردن با بازی های كامپیوتری، تولد كودكان در تابستان و داشتن مادران دارای تحصیلات عالیه، سبب مبتلا شدن كودكان به نزیك بینی می گردد.


به گزارش تعمیركار به نقل از ایسنا و به نقل از گاردین، به قول كارشناسان، كودكان باید تشویق شوند كه بخشی از وقت خویش را به بازی در خارج از منزل بگذرانند چونكه این كار خطر مبتلا شدن آنها به "نزدیك بینی " (myopia) را می كاهد.
نزدیك بینی یكی از عیوب انكساری چشم است و این به آن معنا است كه چشم بیمار نوشته ها و علامت ها را در فاصله نزدیك تشخیص می دهد ولی در فاصله دور (نسبت به افراد سالم) نمی تواند تشخیص دهد.
نزدیك بینی اغلب به علت زیاد بودن تحدب قرنیه چشم و بزرگتر بودن طول كره چشم نسبت به حالت عادی بوده كه نقطه كانونی عدسی روی شبكیه قرار نمی گیرد و در جلوی آن تشكیل می گردد.
افراد نزدیك بین فقط وقتی تصویر جسمی را واضح می بینند كه جسم به چشم آن ها نزدیك باشد. آن ها باید از عدسی واگرا (مقعر) در عینك خود استفاده كنند.
این بیماری ارثی است ولی به عوامل دیگری بجز ژن هم بستگی دارد. معمولا در دوران كودكی ظاهر می گردد و بعد از تولید با رشد بدن و چشم منجر به افزایش طول چشم می شود، شدت آن هم افزایش یافته و شماره عینك بالاتر می رود.
نزدیك بینی حدودا در تمام دنیا در حال افزایش می باشد و تبدیل به یك وضعیت اپیدمیك در شرق آسیا شده است. بنابر پیش بینی های پژوهشگران، حدود ۹۰ درصد از نوجوانان و بزرگسالان چینی مبتلا به نزدیك بینی هستند.
در صورتی كه ژنتیك نقش مهمی در مبتلا شدن افراد به نزدیك بینی ایفا می كند اما تحقیقات اخیر نشان داده كه عوامل محیطی هم در مبتلا شدن افراد به نزدیك بینی دخیل هستند.
مطالعات مختلف نشان داده در كودكانی كه وقت بیشتری را در خارج از منزل می گذرانند، خطر مبتلا شدن به نزدیك بینی كمتر است. همینطور پژوهشگران دریافته اند علت این مورد نور فضای باز است.
"كتی ویلیامز" (Katie Williams)، نویسنده این مطالعه از "دانشگاه كینگز لندن" (King’s College London) اظهار داشت: در بعضی موارد افراد نمی توانند فصل تولد كودكان خویش را تعیین كنند اما زمانیكه كوكان آنها بزرگ می شوند والدین می بایست بگذارند كوكان زمان هایی را به فعالیت در خارج از منزل هم بگذرانند چونكه ماندن بیش از اندازه كودكان در داخل خانه، خطر مبتلا شدن آنها به نزدیك بینی را زیاد می كند. والدین باید بدانند كه تعادل سالم میان ماندن كودك در خارج از منزل و تعادل در طول تحصیلات ابتدایی، مهم می باشد.
ویلیامز و همكارانش طی این پژوهش، داده های حاصل تولد كودكان بین سال های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ كه در انگلستان و ولز متولد شده بودند را مورد بررسی قرار دادند.
در این مطالعه آنها پیشرفت، رفتار و آموزش كودكان را با استفاده از پرسشنامه ها و آزمایش ها و ژنتیك مورد بررسی قرار دادند.
با استفاده از داده ها ۱۰۷۷ فرد و با در نظر گرفتن عواملی مانند سن، جنس و خانواده مورد بررسی قرار گرفته و پژوهشگران دریافتند، احتمال نزیك بینی كودكان متولد شده با درمان باروری، در نوجوانی ۳۷ درصد كمتر از دیگر كودكان است.
ویلیامز اظهار داشت: انتظار چنین نتایجی را نداشتیم. یكی از دلایل این است كه این كودكان حین تولد دارای وزن كمتر هستند و این امكان دارد به این معنا باشد كه در تشكیل عصب تكاملی آنها تاخیر كمی بوجود آمده است.
با این وجود، كسانی كه در تابستان متولد شده بودند حدودا دو برابر شانس مبتلا شدن به نزیك بینی را داشتند. محققان می گویند این به این دلیل است كه این كودكان زودتر از دیگران به مدرسه می روند. علاوه بر این، هر چه سطح تحصیلات مادران بالاتر بود، احتمال نزیك بینی كودكان آنها ۳۳ درصد بیشتر بود. ویلیامز اظهار داشت كه این امر می تواند به علت ارتباط ژنتیكی بین هوش و نزدیك بینی یا عوامل ژنتیكی یا اجتماعی از قبیل طبقه اجتماعی، ثروت و تشویق باشد.
پژوهشگران هم چنین افزودند، هر یك ساعتی كه كودكان صرف بازی های كامپیوتری می كنند، احتمال نزدیك بینی آنها سه درصد افزایش میابد و این احیانا به علت نزدیكی كودكان به صفحه نمایش و صرف زمان ماندن بیشتر در داخل خانه است.
پروفسور جیمز وولفسون از دانشگاه آستون اظهار داشت: سطح بالای نزدیك بینی در آسیا امكان دارد به علت استعاد ژنتیكی باشد، اما عوامل محیطی هم نقش مهمی ر این مورد ایفا می كنند.
صحیح است كه ژنتیك در مبتلا شدن افراد به نزیك بینی نقش دارد اما پژوهش های اخیر نشان داده است كه عوامل محیطی هم تاثیر گذار هستند.



1397/08/17
22:02:09
5.0 / 5
4718
تگهای خبر: تشخیص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار