تعمیرگاه ستفیکس
محققان انگلیسی:

داروها بر بافت ریه اثر مخرب دارند

داروها بر بافت ریه اثر مخرب دارند

تعمیركار: مطالعه اخیر پژوهشگران ˮدانشگاه منچسترˮ(Universities of Manchester) نشان داده است داروهایی كه افراد برای درمان برخی از بیماری ها مصرف می كنند، اثرات منفی بسیاری بر بافت ریه دارند.


به گزارش تعمیركار به نقل از ایسنا و به نقل از مدیكال اكسپرس، ۲۷ دارویی كه برای درمان خیلی از بیماری ها مانند التهاب مفصل، سرطان و قلب تجویز می شوند و در اغلب مواقع بیماری افراد را هم درمان می كنند، می توانند اثرات نامطلوب و خطرناكی بر روی دستگاه تنفس افراد داشته باشند.
این مطالعه توسط پژوهشگران "دانشگاه منچستر"، "دانشگاه لیدز "، "دانشگاه شفیلد"، "پزشكان مركز تحقیقات پزشكی NIHR Manchester "، "مركز تحقیقات بیوتكنولوژی درمانی سلطنتی Trust "، "بیمارستان NHS "و "سازمان اروپایی تحقیقات و درمان سرطان" (EORTC) انجام شده است. پژوهشگران در این مطالعه به بررسی ۶۲۰۰ بیمار پرداختند.
پژوهشگران این مطالعه در پروژه ای كه توسط اتحادیه اروپا و "موسسه داروسازی اروپا" برای توسعه تكنیك های تصویربرداری برای مدیریت "داروهای تحریك بیماری ریه بینابینی"(DIILD) در حال انجام می باشد، دخیل هستند.
بیماری ریه بینابینی یا ILD نامی كلی برای چندین نوع متفاوت از بیماری های ریوی بوده كه عموما سبب زخم شدن بافت های ریوی می شوند.
باآنكه "داروهای تحریك بیماری ریه بینابینی" می تواند سبب دشواری در تنفس، التهاب و "فیبروز"(fibrosis) شود اما گاهی اوقات خطر و عوارض جدی اینگونه داروها چند سال بعد از مصرف دارو آشكار می گردد. سالانه بین ۴.۱ تا ۱۲.۴ میلیون فرد در جهان به بیماری ریه بینابینی مبتلا می شوند.
پژوهشگران با بررسی بیماران و انجام آزمایشات دریافتند كه میزان مرگ و میر بر اثر مبتلا شدن به بیماری های ریوی بیشتر از ۵۰ درصد است و این درحالی است كه ۲۵ درصد از آن به علت استفاده از داروی نامناسب و مبتلا شدن به بیماری های تنفسی بوده است.
استروئیدها شایع ترین داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری ریه بیابینی بودند، اما هیچ مطالعه ای تاثیر درمانی آنها بر این بیماری را تابحال تایید نكرده است.
"جان واترتون"(John Waterton)، استاد دانشگاه منچستر اظهار داشت: باآنكه درباره این مورد مطالعات گسترده ای انجام نشده است اما می توان اظهار داشت كه عوارض جانبی داروها بسیار بربافت ریه اثرگذار است.
دكتر "نازیا چادوری"(Nazia Chaudhuri)، استاد ارشد دانشگاه منچستر و پزشك متخصص "بیمارستان Wythenshawe" اظهار داشت: پزشكان باید در مورد مسمومیت های ریوی و عوارض جدی بعضی از داروها آگاهی داشته باشند. با مصرف داروهای جدیدتر كه در بازار عرضه می شود، این مشكل باز هم افزایش خواهد یافت اما ما با كمك دیگر پژوهشگران در حال كوشش برای یافتن روشی نوین برای درمان و تشخیص این بیماری هستیم.
این مطالعه در مجله "Clinical Medicine" منتشر گردید.




1397/08/08
14:15:22
5.0 / 5
4935
تگهای خبر: تشخیص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار