تعمیرگاه ستفیکس
پژوهشگران كانادایی:

رابطه آنچه می بینیم و فعالیت مغز در افراد مسن كاسته می شود

رابطه آنچه می بینیم و فعالیت مغز در افراد مسن كاسته می شود

تعمیركار: پژوهشگران كانادایی، در بررسی جدیدی دریافتند كه رابطه میان آنچه می بینیم و آنچه به یاد می آوریم، در قدرت حافظه موثر است.


به گزارش تعمیركار به نقل از ایسنا و به نقل از یورك الرت، فراموشی و افت حافظه ناشی از افزایش سن، مشكل خیلی از افراد مسن است اما هنوز دلایل این تغییرات معلوم نیست.
پژوهش جدیدی كه توسط دانشمندان "موسسه پژوهشی روتمان" (RRI) وابسته به بیمارستان "بایكرست"(Baycrest) در كانادا صورت گرفت، گامی به سمت تشخیص نشانه های فراموشی در مراحل ابتدایی به حساب می آید.
پژوهشگران در این بررسی دریافتند كه در افراد مسن، رابطه ضعیف تری میان آنچه چشم می بینند و فعالیت مغز وجود دارد.
دكتر "جنیفر رایان"(Jennifer Ryan)، استاد روانشناسی دانشگاه تورنتو و از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: حركات چشم، برای گردآوری اطلاعات از محیط اطراف مهم هستند و ناحیه هیپوكامپ كه مركز حافظه در مغز است، در اتصال این اطلاعات به یكدیگر و شكل دادن به آنچه چشم می بیند، نقش مهمی دارد اما ما دریافتیم كه شكل گیری حافظه بزرگسالان، مانند شكل گیری حافظه جوانان نیست.
پژوهشگران بیمارستان بایكرست، پیشتر هم اتصالی را میان آنچه می بینیم و آنچه به یاد می آوریم، شناسایی كرده اند. هنگامی كه چشم، جسمی را می بیند و جزئیات مربوط به آنرا پردازش می كند، فعالیت مركز حافظه مغز بیشتر می گردد. وقتی جسمی، چندین بار دیده شود، فعالیت هیپوكامپ به صورت چشمگیری كاسته می شود و اطلاعات جدیدتری درباره جسمی كه دیده، عرضه نمی دهد اما این مورد در مورد افراد مسن، تفاوت دارد.


پژوهشگران در این بررسی جدید دریافتند كه افراد مسن تر، حركات چشم بیشتری دارند اما فاقد الگوی مطابق با فعالیت مغز هستند.
پژوهشگران، 21 فرد مسن كه 64 تا 79ساله بودند و همچنین، 20 فرد جوان تر كه بین سنین 19 تا 28 سال بودند، مورد بررسی قرار دادند. آنها، تصاویری را چندین بار برای شركت كنندگان نمایش دادند و حركات چشم و اسكن مغزی افراد را هنگام نگاه كردن به تصاویر بررسی كردند. سپس، حركات چشم شركت كنندگان و فعالیت مغز آنها، برای پیش بینی كاهش شناختی در بیماری آلزایمر و دیگر بیماری های مربوط به فراموشی مورد بررسی قرار گرفت.
رایان اضافه كرد: نتایج این پژوهش نشان می دهند كه چشم و مغز افراد مسن، اطلاعات را از محیط اطراف جمع می كنند اما به نظر می آید بخش اتصال حافظه از بین رفته باشد. هنگامیكه حافظه تولید نشود، اشیاء برای شخص، بیگانه به نظر می رسند؛ حتی اگر آنها را چندین بار دیده باشد.
این پژوهش، در مجله "Neuropsychologia" به چاپ رسید.



1397/08/06
14:22:04
5.0 / 5
4638
تگهای خبر: تشخیص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار