تعمیرگاه ستفیکس

پیشبینی آلزایمر سالها پیش از بروز آن

پیشبینی آلزایمر سالها پیش از بروز آن

به گزارش تعمیركار محققان آمریكایی اخیرا انواع مختلفی از نشانگرهای زیستی را شناسایی كرده اند كه می توانند قبل از دیده شدن علایم بیماری آلزایمر، بروز آنرا پیش بینی نماید.


به گزارش تعمیركار به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، خیلی از محققان معتقدند كه فاز پیش از شروع بیماری آلزایمر می تواند بیشتر از یك دهه پیش از مشاهده بالینی بیماری آغاز شود.
در حالیكه تعداد زیادی از داروهای مربوط به بیماری آلزایمر در آزمایشات بالینی شكست خورده اند، به نظر می آید كه این مرحله پیش بالینی جدید می تواند بهترین روش درمانی برای آلزایمر باشد.
متأسفانه تابحال هیچ چهارچوب مشخصی برای تشخیص دقیق آلزایمر در مراحل اولیه وجود نداشته است.
آزمایش خون، اسكن "برش نگاری با گسیل پوزیترون"، آزمایش های چشمی و ژنتیكی راه هایی هستند كه تا به امروز برای تشخیص بیماری استفاده شده است.
ولی تابحال هیچ نشانگر زیستی از نظر بالینی كاملاً تأیید نشده است.
در این راستا محققان دانشگاه "جان هاپكینر" اطلاعات مربوط به ۲۹۰ نفر كه در خطر بالای ابتلاء به این بیماری بوده اند را بررسی كردند. این مطالعات محصول ۲۰ سال بررسی هستند و سالیانه از این افراد اسكن مغزی و آزمایش مایع مغزی نخاعی دریافت می شد.
در انتها پروژه ۸۱ نفر مبتلا به آلزایمر و یا اختلال شناختی خفیف تشخیص داده شدند كه این امر به محققان اجازه داد پیشرفت بیماری را سال ها قبل از بروز علایم آن بررسی نمایند.
این محققان به این نتیجه رسیدند كه ۱۰ تا ۱۵ سال قبل از بروز علایم بیماری تغییرات ظریفی در بیمار ظاهر می شود.
داده های حاصل از اسكن "ام آرآی"( MRI) نشان داد كه اندازه منطقه ای در مغز به نام "لوب گیج گاهی" كم می شود.
این تغییرات می توانند بین ۳ تا ۹ سال قبل از بروز علایم بیماری شناسایی شوند.
ولی نتیجه جالب تر این مطالعه مربوط به نتایج حاصل از آزمایش مایع مغزی نخاعی در بیماران بود كه نشان دهنده نخستین نشانگر زیستی برای بیماری بود.
این نتیجه بدین سان بود كه افزایش حضور "پروتئین های تاو " در مایع مغزی نخاعی در حدود ۳۰ سال قبل از بروز آلزایمر می تواند با آن ارتباط داشته باشد.
پروتئین های دیگر از قبیل "آمیلوئید بتا" و "تاو فسفریلیت" هم ۱۰ تا ۱۵ سال قبل از شروع علایم ظاهری بیماری بروز پیدا می كنند.
به رغم پیشرفت كندی كه این مطالعه دارد، محققان آن معتقدند كه این پروژه در نهایت منجر به كشف راه های مؤثر برای تشخیص آلزایمر در مراحل اولیه آن خواهد شد.
"لارنت یونس" از محققان پروژه اظهار كرد، مطالعات ما نشان داده است كه امكان دارد از روش های تصویربرداری مغزی و تحلیل مایع مغزی نخاعی برای تشخیص بیماری آلزایمر ۱۰ سال (و یا بیشتر) پیش از وقوع آن بهره برد.
نتایج این پژوهش در مجله " Frontiers" منتشر شد.



1398/02/26
15:30:30
5.0 / 5
4751
تگهای خبر: تشخیص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار