تعمیرگاه ستفیکس
در یه رده سنی؛

مغز زنان جوانتر از مردان است

مغز زنان جوانتر از مردان است

تعمیركار: محققان طی پژوهشی با استفاده از اسكن مغز مردان و زنان متوجه شدند مغز زنان حدود ۳تا۴ سال از مردان هم سن خود جوان تر است.



به گزارش تعمیركار به نقل از ایندپندنت، تحقیقات جدید نشان داده است مغز زنان جوانتر از مردان همسن خود است.
این تحقیقات با بررسی اسكن از مغز و برای اندازه گیری متابولیسم آن انجام شده است.
اسكن ها نشان داد مغز زنان حدود ۳تا۴ سال جوانتر از مردهای هم سن شان است. این كشف به پزشكان كمك می نماید پاسخ هایی برای این سوالات بیایند كه چرا زنان كمتر در معرض خطر از دست دادن حافظه و مبتلا شدن به بیماری های عصبی هستند.
به هرحال این پژوهش توسط محققان دانشگاه واشنگتن در میسوری انجام شده است. آنها در این تحقیق تلاش كردند سن متابولیك مغز افراد را بررسی نمایند.
محققان به خصوص روی فرایندی به نام «گلیكولیز هوازی»(aerobic glycolysis) تمركز كردند كه با استفاده از گلوكز قند، به رشد مغز انسان از كودكی تا بزرگسالی كمك می نماید. همزمان با افزایش سن فرد، گلوكز كمتری به مغز افراد می رسد و ازاین رو انرژی كمتری برای سلول های این عضو بدن فراهم می شود. در اواخر دهه ۶۰ زندگی، فقط گلوكز اندكی به مغز افراد می رسد.
بنابراین دانشمندان مقدار شكری را بررسی كردند كه به این فرایند مغزی منجر می شود. آنها این روند را بعنوان نشانگری برای سن مغز تعیین كردند. در همین راستا محققان اسكن های PET شركت كنندگان( ۱۲۱ زن و ۸۴ مرد) را برای اندازه گیری اكسیژن و گلوكزی كه وارد مغز می شود، بررسی كردند.
آنها در مرحله بعد اطلاعات به دست آمده را وارد یك الگوریتم ماشین یادگیری كردند و به آن آموزش دادند تا سن مغزی افراد را برپایه اطلاعات متابولیكی تشخیص دهد. هنگام آموزش الگوریتم به وسیله سن و اطلاعات مردان و پیش از آنكه اطلاعات زنان در سیستم به كار گرفته شود، ماشین یادگیری به این نتیجه رسید كه مغز زنان به صورت متوسط حدود 3سال جوان تر از سن واقعی آنان است.
سن افراد شركت كننده در این تحقیق ۲۰ تا ۸۲ سال بوده است. جالب آنكه جوانی مغز زنان فقط در شركت كنندگان مسن قابل رصد نبود بلكه در زنان جوان هم مشهود بود.
دانشمندان معتقدند سطوح بالاتر فرایند «گلیكولیز» در زنان به یادگیری و رشد مغزی در سنین پیری منجر می شود.
نتایج این تحقیق در ژورنال Proceedings of the National Academy of Science متنشر شده است.

1397/11/16
13:49:00
5.0 / 5
4605
تگهای خبر: تشخیص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار