تعمیرگاه ستفیکس

چانگ ای-۴ آماده فرود بر سمت پنهان ماه

چانگ ای-۴ آماده فرود بر سمت پنهان ماه

تعمیركار: كمتر از یك ماه گذشته چین فرودگر و كاوشگر ˮچانگ ای-۴ˮ (Chang؛e-۴) را برای مطالعه آن نیمه از ماه كه ساكنان زمین هیچ گاه آنرا نمی بینند و همیشه تاریك است، به فضا فرستاد.


به گزارش تعمیركار به نقل از ایسنا و به نقل از چاینا دیلی، كاوشگر "چانگ ای-۴" سوار بر موشك "لانگ مارچ ۳بی"(Long March ۳B) از مركز پرتاب ماهواره "شیچانگ"(Xichang) پرتاب شد.
بنابر گزارش "سازمان ملی فضایی چین"(CNSA) بامداد امروز كاوشگر "چانگ ای-۴" در مدار ماه قرار گرفته است و برای اولین بار آماده فرود بر "سمت پنهان ماه" (far side of the moon) است.
"سازمان ملی فضایی چین" اظهار داشت: كاوشگر مذكور ساعت اعت ۸: ۵۵ دقیقه به وقت پكن وارد مدار ماه بیضی شكل كه "حضیض"(perilune) آن حدود ۱۵ كیلومتر و "اوج"(apolune) آن در حدود ۱۰۰ كیلومتر است، شد.
سَمت پنهان ماه نیم كره ای از كرهٔ ماه است كه به صورت دائمی از كره زمین روی گردان است. سمت پنهان ماه اولین بار در سال ۱۹۵۹ توسط كاوشگر لونا ۳ شوروی عكسبرداری شد و اولین رویت مستقیم با چشم انسان در سال ۱۹۶۸ و در جریان مأموریت آپولو ۸ صورت گرفت.
سمت پنهان ماه دارای دهانه های برخوردی فراوانی است ولی دریاوارهای كمی دارد. در این سمت از ماه كمتر حوضه ای یافت میگردد كه عمق آن به اندازه ای باشد كه اجازه فوران های آتش فشانی و تشكیل دریاوارها را بدهد. به این خاطر، با وجود اینكه دهانه های برخوردی زیادی در هر دو سمت ماه دیده میگردد اما تفاوت ها عمق ها سبب شده كه دریاوارهای بزرگ بیشتر در سمت پیدای ماه تشكیل شوند. ظاهراً تعداد بارهایی كه گدازه های زیرسطحی در سمت پیدای ماه به سطح رسیده اند بیشتر و آسان تر از سمت پنهان بوده است.
مهندسان فضایی همین طور ابزارهای تصویربرداری و آشكارسازهای كاوشگر را برای فرود بر روی ماه بررسی كردند.
بر اساس گزارش سازمان ملی فضایی چین، مركز كنترل یك زمان مناسب برای فرود كاوشگر در سمت پنهان ماه انتخاب خواهدنمود.
هدف این فرودگر، دهانه بزرگ ون كارمن(Von Karmán) است و هنگامی كه در آن فرود بیاید، همراه با كاوشگر، خاك ماه را تجزیه و تحلیل خواهدنمود و ساختار زیربنایی آن و باد خورشیدی را مطالعه و بررسی می كند.
چانگ ای-۴" دنباله سه ماموریت موفق برنامه "چانگ ای" است. دو ماموریت اول شامل كاوشگرهایی بودند كه در مدار ماه قرار گرفتند، در حالیكه ماموریت "چانگ ای-۳" شامل فرود یك فرودگر و كاوشگر در نیمه نزدیك ماه بود.



1397/10/09
14:15:21
5.0 / 5
4474
تگهای خبر: مهندس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار