تعمیرگاه ستفیکس
در یك شركت دانش بنیان ایرانی؛

فناوری به كمك تولید گوشت قرمز آمد

فناوری به كمك تولید گوشت قرمز آمد

تعمیركار: یك شركت دانش بنیان موفق به تجاری سازی لاپاراسكوپی برای افزایش باروری دام و تولید گوشت قرمز شد.



به گزارش تعمیركار به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ازدیاد تولید گوشت قرمز همچون اولویت های راهبردی در تولید غذای مورد نیاز كشور است، تجاری سازی «لاپاراسكوپی» در ایران كه به افزایش باروری دام كمك می نماید، گامی در همین راستا است كه توسط یك شركت دانش بنیان صورت گرفته است.
با افزایش قیمت گوشت قرمز در یك برهه زمانی، ضرورت توجه بیش تر به تكنولوژی های جدید بیشتر از بیش احساس می شود. تلقیح با استفاده از لاپارسكوپی همچون روش های بهره ور و مبتنی بر فناوری است كه با اجرای آن می توان انتظار نتایجی از قبیل: چند قلوزایی، بهبود صفات مادری، داشتن سرعت رشد، غیرفصلی كردن تولید مثل و زایش، بهبود كیفیت لاشه و حذف و یا كاهش دنبه بدون افزایش چربی لاشه در مقایسه با نژادهای بومی در تولیدات جدید را داشت. این روش قبل از این به صورت آزمایشی در مراكز تحقیقاتی دولتی اجرا می شد.
محمد مرادی شهر بابك، مدیر عامل یك شركت دانش بنیان اظهار داشت: قبل از این تلقیح مصنوعی با روش های موسوم به تفنگی و نظایر آن انجام می گرفت، تلقیح مصنوعی با استفاده از روش لاپاراسكوپی مزیت های خیلی از جمله كیفیت را به همراه دارد. پیش تر، از این روش به صورت آزمایشگاهی استفاده می شد. این شركت با دعوت از كارشناسان استرالیایی از آنها برای آموزش متخصصین ایرانی كمك گرفت.
وی اضافه كرد: با عنایت به این مسئله در واقع انتقال اساسی دانش به داخل كشور در امتداد بومی سازی این روش و در نهایت تجاری سازی آن صورت گرفت. برای آن كه بتوان اسپرم گوسفند نژادهای بهره ور را به تمام كشور ارسال كرد، باید حتما آنرا منجمد كرد و در صورت انجماد تنها می توان از روش لاپاراسكوپی استفاده نمود.
مرادی در ادامه ضمن اشاره به تلاش های تیم تحقیقاتی این شركت اضافه كرد: در طول دوره ۱۷ روزه ای كه كارشناسان استرالیایی برگزار كردند، توانستیم سه اكیپ كامل را آموزش دهیم و هم اكنون ظرفیت ۵۰۰ هزار دوز تلقیح مصنوعی به صورت تجاری وجود دارد و امیدوار هستیم در آینده این ظرفیت را افزایش دهیم.
وی گفت: كارشناسان خارجی هر واحد تلقیح مصنوعی با این روش را با نرخ ۱۲۰ هزار تومان در ایران انجام می دادند، البته هم اكنون كارشناسان ایرانی این خدمت را با نرخی در حدود ۲۵ هزار تومان انجام می دهند. با این روش گوسفندهای دورگه ای ایجاد می شود كه از خصوصیات نژادی بهتری برخوردار می باشند و این مسئله برای بهبود وضعیت ذخایر استراتژیك دامی كشور مهم می باشد.


منبع:

1398/09/03
18:53:17
5.0 / 5
4137
تگهای خبر: تكنولوژی , شركت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار