تعمیرگاه ستفیکس
با تلاش دانشمندان هلندی صورت گرفت

اولین كشت موفقیت آمیز سبزیجات روی خاك ماه و مریخ

اولین كشت موفقیت آمیز سبزیجات روی خاك ماه و مریخ

به گزارش تعمیركار دانشمندان هلندی توانستند برای اولین بار، نمونه هایی از سبزیجات را با موفقیت روی خاك ماه و مریخ بكارند و برداشت كنند.


به گزارش تعمیركار به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، به نظر می آید رویای تسلط انسان بر مریخ، به تدریج در حال پیوستن به حقیقیت است و انسان ها با تلاش بی وقفه خود قصد دارند بزودی بزرگترین چالش پیش روی خود یعنی غذا را در این زمینه برطرف كنند.
گروهی از دانشمندان "دانشگاه واخنینگن" (WUR) هلند در بررسی جدیدی نشان داده اند كه می توان ۹ سبزی متفاوت همچون كینوآ، تربچه و گوجه فرنگی را در خاك مریخ و ماه پرورش داد.
آنها سنگ پوشه ماه و مریخ را با برخی مواد آلی تركیب كردند و توانستند میوه و دانه بعضی از این محصولات را برداشت كنند. به قول پژوهشگران، بعضی از دانه ها و میوه ها را می توان برای پرورش نسل جدیدی از محصولات كشاورزی، مورد استفاده قرار داد.
دانشمندان در این آزمایش تلاش كردند تا ۱۰ نوع محصول گوناگون را در خاك شبیه سازی شده ماه و مریخ كه با نام سنگ پوشه شناخته می شود، پرورش دهند. سنگ پوشه، لایه ای از سنگ یا پوششی از واریزه های سنگی است كه روی سنگ بستر را می پوشاند.


در مقاله این پژوهش آمده است: اگر انسان ها قصد دارند پایگاهی روی ماه یا مریخ تاسیس كنند، باید بتوانند محصولات مورد نیاز خویش را هم در آنها پرورش دهند. یكی از گزینه های مناسب جهت بررسی این موضوع، استفاده از سنگ پوشه ماه یا مریخ است. این سنگ پوشه ها برای آزمایش های پرورش گیاه در دسترس نیستند اما ناسا، نمونه های شبیه سازی شده ای از سنگ پوشه را ابداع كرده است. هدف اصلی این پژوهش، كشت و برداشت محصولات كشاورزی روی سنگ پوشه شبیه سازی شده ماه و مریخ است.
این گروه پژوهشی در بررسی خود، ۱۰ محصول كشاورزی همچون شاهی، گوجه فرنگی، تربچه، چاودار، كینوآ، اسفناج، تره، نخود فرنگی و تره فرنگی را آزمایش كردند. تنها محصولی كه نتیجه خوبی در این آزمایش نداشت، اسفناج بود.
دانشمندان در مقاله خود نوشتند: نمونه های شبیه سازی شده سنگ پوشه، به سنگ پوشه مریخ شباهت دارند. ما كنجكاو هستیم كه آیا می توانیم دانه های برداشت شده را باردیگر بكاریم تا محصولات جدیدی به دست بیاوریم یا خیر. این كار در صورت موفقیت آمیز بودن می تواند به ارسال دانه ها به فضا ختم شود.
این پژوهش، در مجله "Open Agriculture" به چاپ رسید.



1398/07/26
17:54:32
5.0 / 5
4378
تگهای خبر: محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار