تعمیرگاه ستفیکس
پژوهشگران دانشگاه پردیو توسعه دادند

نجات جان بیماران با سنسور پوشیدنی كاغذیبعلاوهفیلم

نجات جان بیماران با سنسور پوشیدنی كاغذیبعلاوهفیلم

تعمیركار: پژوهشگران ˮدانشگاه پردیوˮ(Purdue University) ایالات متحده آمریكا در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یك سنسور پوشیدنی ارزان و قابل اطمینان شده اند كه می تواند جان بیماران را نجات دهد.


به گزارش تعمیركار به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، پژوهشگران دانشگاه پردیو موفق به ایجاد یك سنسور پوشیدنی موسوم به "برچسب هوشمند"(smart sticker) شده اند كه بیماران می توانند به راحتی از این برچسب در خانه برای كنترل وضعیت سلامتی خود استفاده كنند.
این برچسب های هوشمند جدید، عموما از سلولز تولید شده اند و این بدین معنا است كه آنها بسیار ارزان بوده و كاربردهای متنوعی دارند.
"رامسس مارتینز"(Ramses Martinez)، استاد دانشكده مهندسی صنایع و مهندسی پزشكی دانشگاه پردیو اظهار داشت: این اولین بار می باشد كه دستگاه های الكترونیكی پوشیدنی را توسعه داده ایم كه به راحتی می توان آنها را به پوست چسباند. به منظور كاهش هزینه پزشكی، این سنسور پوشیدنی از كاغذ تولید شده است.

این برچسب های هوشمند در چه مواردی كاربرد دارند؟
هدف از توسعه این برچسب هوشمند، نظارت بر سلامت جسمی بیماران بوده تا در مواقع ضروری به آنها اخطار داده شود.
متخصصان بهداشت هم می توانند از این فناوری برای نظارت بر سلامت بیماران استفاده كنند. ورزشكاران هم می توانند از فناوری مذكور برای نظارت بر عملكرد خود در طول ورزش استفاده كنند.
از آنجایی كه این فناوری سازگار با محیط زیست است، می توان آنها را به منظور نظارت بر الگوهای خواب بیماران، بر روی اندام های داخلی آنها قرار داد.
فرایند تولید سنتی "الكترون های اپیدرمیك"(epidermal electronics) بسیار پیچیده و هزینه بر است اما اكنون برچسب های هوشمندی كه پژوهشگران دانشگاه پردیو توسعه داده اند، طراحی بسیار ساده ای دارند و هزینه تولید آن هم بسیار كم بوده است.

نحوه استفاده از برچسب های هوشمند
برچسب های مذكور یك شكل مارپیچی داشته و بسیار نازك هستند. آنها می بایست بر روی پوست افراد قرار گیرند.
به علت اینكه در ساخت این برچسب ها از سلولز استفاده شده، آنها بسیار به خیس شدن حساس هستند و از آنجایی كه انسان ها تعریق دارند ازاین رو پژوهشگران آنرا به گونه ای طراحی نموده اند كه "آب گریز"(hydrophobic) باشد. بدین منظور پژوهشگران یك پوشش مولكولی ویژه برای این برچسب ها طراحی كردند كه برای دفع آب، روغن، گرد و غبار و میكروب ها طراحی شده است.
این مطالعه در مجله "ACS Advanced Materials and Interfaces "منتشر شد.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4

1397/07/27
19:07:38
5.0 / 5
4635
تگهای خبر: فناوری , مهندس , مهندسی , هوشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار