تعمیرگاه ستفیکس
با كمك یك برنامه رایانه ای صورت می گیرد

شناسایی افراد مبتلا به لطمه روانی با تحلیل صدای آنها

شناسایی افراد مبتلا به لطمه روانی با تحلیل صدای آنها

تعمیركار: پژوهشگران آمریكایی نوعی برنامه كامپیوتری ابداع نموده اند كه می تواند افراد مبتلا به لطمه روانی را با تحلیل صدای آنها شناسایی كند.


به گزارش تعمیركار به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، پژوهشگران "دانشگاه نیویورك"(NYU)، یك برنامه كامپیوتری طراحی نموده اند كه می تواند با تحلیل صدای افراد، به تشخیص "اختلال استرسی سپس لطمه روانی"(PTSD) كمك نماید. آنها با طراحی این برنامه كامپیوتری، در حقیقت ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی ابداع نموده اند كه می تواند كار خودرا با بررسی صدای افراد انجام دهد و افراد سالم و یا بیمار را مشخص نماید. بگفته پژوهشگران، دقت این برنامه حدود ۸۸ درصد است.
"لوسیوس لیتاور"(Lucius Littauer)، استاد روانشناسی دانشگاه نیویورك اظهار داشت: یافته های این پژوهش نشان می دهند كه می توان خاصیت های مبتنی بر گفتار افراد را سپس بررسی و اعتبارسنجی آنها، برای تشخیص اختلال استرسی سپس لطمه روانی به كار برد.
بیشتر از ۷۰ درصد بزرگسالان در سراسر جهان، نوعی از اختلال استرسی سپس لطمه را تجربه می كنند و ۱۲ درصد از ساكنین جوامع پرتنش باز از این اختلال رنج می برند. اختلال استرسی سپس آسیب، عارضه ای است كه سپس تجربه یك عامل استرس زا و لطمه زای شدید روی می دهد. افراد مبتلا به این اختلال هنگام به یاد آوردن اثر محرك، از پریشانی مداوم و شدید رنج می برند.
پژوهشگران در این پروژه، از یك روش یادگیری آماری و یادگیری ماشینی موسوم به الگوریتم "جنگل تصادفی" (Random forest) استفاده كردند. در این روش، ماشین می تواند نحوه طبقه بندی افراد را برمبنای مثال ها یاد بگیرد. برنامه های هوش مصنوعی، مجموعه ای از قوانین تصمیم گیری و مدلهای ریاضی را نمایش می دهند كه همزمان با گسترش میزان داده های آموزشی می توانند از عهده تصمیم گیری دقیق برآیند.


پژوهشگران در این بررسی، مصاحبه های بلندمدتی با ۵۳ كهنه سرباز اهل عراق و افغانستان مبتلا به اختلال استرسی سپس لطمه و همین طور ۷۸ كهنه سرباز كه به این اختلال مبتلا نبودند انجام دادند. سپس، صداهای ضبط شده این افراد را در نرم افزار صدای شركت "سیری" (Siri) قرار دادند و توانستند مجموعه ای از خاصیت های مبتنی بر گفتار به دست آورند.
سپس این مراحل، برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی این گروه پژوهشی، الگوها را بررسی كرد. برنامه جنگل تصادفی توانست ارتباط میان الگوهای خاصیت های خاص صدا را با اختلال استرسی سپس لطمه مشخص نماید و پژوهشگران را در تشخیص بهتر یاری دهد. بااینكه این پژوهش، مكانیسم های مربوط به اختلال را مورد بررسی قرار نداد اما ایده اصلی این است كه رخدادهای سپس لطمه می توانند مدارهای مغزی كه احساسات و تنش عضلانی را پردازش می كنند و بر صدای فرد اثر می گذارند، تغییر دهند.
گام بعدی پژوهشگران این است كه هوش مصنوعی را با داده های بیشتری آموزش دهند تا اعتبار برنامه خودرا به صورت مستقل ثبت كنند و مجوز دولتی را جهت استفاده از آن به صورت بالینی به دست آورند.
این پژوهش، در مجله "Depression and Anxiety" به چاپ رسید.



1398/02/03
16:08:14
5.0 / 5
4353
تگهای خبر: تشخیص , شركت , هوش مصنوعی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار