تعمیرگاه ستفیکس

ابداع تایرهای بدون لاستیک ۱۰۰ درصد قابل بازیافت!

ابداع تایرهای بدون لاستیک ۱۰۰ درصد قابل بازیافت!

تعمیرکار: شرکتی موسوم به reTyre ادعا می کند موفق به ساخت تایرهایی بدون لاستیک شده است که یکصد درصد قابل بازیافت هستند و ماندگاری بیشتری نسبت به تایرهای رایج فعلی دارند.


به گزارش تعمیرکار به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، از آنجا که لاستیک های قدیمی از «لاستیک ولکانیده»(vulcanized rubber) تولید شده اند، نمی توان آنها را بسادگی ذوب و برای ساخت لاستیک های جدید استفاده نمود. با این وجود، گزارش شده است که چنین چیزی در مورد تایرهای جدید بدون لاستیک تولید شده از الاستومرهای سازگار با محیط زیست صادق نیست.
ولکانش یا ولکانیزاسیون یک پروسه شیمیایی است که در آن لاستیک طبیعی یا بسپارهای مشابه با افزوده شدن گوگرد یا بهبوددهنده و شتاب دهنده به مواد پایدار تبدیل می شوند. این افزودنی ها، بسپار را به شکل اتصال عرضی با زنجیره بسپار درمی آورند. مواد ولکانیده دارای چسبناکی کمتر و خواص مکانیکی قابل توجه تری هستند.
بااینکه تایرهای معمولی قابل بازیافت هستند، اما به طور معمول به خرده های لاستیکی تبدیل می شوند که در موادی مانند آسفالت استفاده می شود. از آنجا که پروسه ولکانیزاسیون برگشت پذیر نیست، استفاده از آنها در تولید تایرهای جدید بطور کلی ممکن نیست.


اینجاست که شرکت نروژی reTyre وارد عمل می شود. این شرکت آغاز به ساخت لاستیک از TPEهای(الاستومرهای ترموپلاستیک) اختصاصی مبتنی بر مواد زیستی کرده است که ادعا می شود صد درصد قابل بازیافت هستند.
به عبارت دیگر، تمام تایرها و لاستیک های تولید شده از این مواد می توانند به تایرهای بیشتری بازیافت شوند.
گفته می شود که مجموع هزینه های تولید تایر با این روش، با تایرهای لاستیکی رایج قابل مقایسه است، برای اینکه فناوری تولید پیشرفته ی این شرکت اجازه می دهد تا تایرها در کارخانه های نسبتاً کوچک محلی تولید شوند.
این امر می تواند منجر به انتشار کربن دی اکسید کمتری در بخش حمل و نقل شود. علاوه بر این، ادعا می شود که این پروسه تولید تا ۹۰ درصد انرژی کمتری مصرف می کند.


فریدمن اوس، طراح برند reTyre می گوید: بطور کلی، TPEها کمی گرانتر از لاستیک هستند، اما از آنجا که ماشین های ما کوچک هستند و تایرهای ما بصورت محلی تولید می شوند، به سبب زنجیره های تامین کوتاه(هزینه حمل و نقل) و کاهش زمان انتظار، در زمان و هزینه شرکتها صرفه جویی زیادی می شود.
اوس همین طور بیان کرد که نکته مهم این است که این ماده نسبت به لاستیک دوام بیشتری دارد و مقاومت سایشی بهتری نیز دارد.
شرکت reTyre حالا بدنبال شرکای صنعتی است که ممکنست مشتاق استفاده از فناوری این شرکت در تولید تایرها باشند.



1402/04/11
08:50:44
5.0 / 5
586
تگهای خبر: شركت , صنعت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت تعمیرکار در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
لینک دوستان تعمیركار
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

SetFix تعمیرکار