حل یک معمای مهم در بدن موش های نر

تعمیرکار: پژوهشگران دانشگاه هوکایدو ژاپن در مطالعه اخیرشان معمای موش های نر فاقد کروموزوم Y را حل کردند. کروموزوم Y حامل ژنی به نام SRY است که ژن های مردانه دیگر کروموزوم ها را فعال می کند.

به گزارش تعمیرکار به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، به گفته تعدادی از محققان دانشگاه هوکایدو، موش خاردار آمامی(Amami spiny rat)، یکی از گونه هایی است که فاقد کروموزوم Y و ژنی به نام SRY است و به همین دلیل مبنای ژنتیکی برای تمایز جنسی دارد. پژوهشگران دریافتند با تنظیم مثبت پروتئین Sox۹ در غیاب ژن SRY، تکرار توالی در موش های خاردار آمامی یک عامل تنظیم کننده جدید است.
طبق بیانیه مطبوعاتی، در وضعیت عادی، ژن SRY روی کروموزوم Y موجب تشکیل بیضه ها می شود. با اینحال ژن SRY همراه با کروموزوم Y، در تعداد کمی از گونه های جوندگان ناپدید شده است. تحقیقات زیادی در مورد مکانیسم این پروسه در حال انجام می باشد.
موش خاردار آمامی یک جونده در معرض خطر انقراض است که فقط در آمامی اوشیما در ژاپن یافت می شود. این موش همراه با موش خاردار توکونوشیما، ول حفار کردی(Ellobius lutescens) و ول حفاری زایسان از گونه هایی هستند که فاقد کروموزوم Y هستند.

پژوهشگران این مطالعه به سرپرستی پروفسور"آساتو کوروآی وا"(Asato Kuroiwa) نمونه های بافتی حاصل از سه موش خاردار آمامی نر و سه موش خاردار آمامی ماده را برای ایجاد توالی ژنومی هر موش مورد بررسی قرار دادند. یک توالی دی. ان. ای تکراری که فقط در موش های نر وجود داشت بعد از تحقیقات گسترده کشف شد. در کروموزوم ۳، این ناحیه تکراری پیش از ژن Sox۹ قرار داشت.
پژوهشگران دریافتند که تکرار توالی موش های خاردار آمامی یک عنصر تنظیمی جدید است که Sox۹ را در غیاب ژن SRY بالا می برد. آنها توانستند موقعیت آنرا بر روی کروموزوم ها در ارتباط با Sox۹ ترسیم کنند و نشان دهند که شبیه Enh۱۴، تقویت کننده احتمالی Sox۹ در موش ها است.
آنها معتقدند که دو نسخه از Enh۱۴ با هم کار می کنند تا بیان Sox۹ را بالا برند. هنگامی که آنها با بهره گیری از مهارتهای ویرایش ژن، این توالی را در ژنوم موش ها وارد کردند، جنین های موش ماده(XX) بیان ژنی را نشان دادند که موجب رشد بیضه شد.
پژوهشگران در این مطالعه برای نخستین بار از کشف یک عنصر ژنتیکی مخصوص گونه نر که مستقیماً با مکانیسم تعیین جنسیت در پستانداران مرتبط می باشد و مستقل از ژن Sry است، خبر دادند. تحقیقات آینده بر تعیین روش دقیق عملکرد Enh۱۴ و همین طور سایر اجزای این سیستم جدید متمرکز خواهد بود. با این وجود، معین نیست که آیا این روش برای چهار گونه جونده که فاقد کروموزوم Y هستند، خصوصاً ول های حفاری اعمال می شود یا خیر. علاوه بر این، بگفته دانشمندانی که این تحقیق را انجام داده اند، این مطالعه ممکنست به مطالعات آینده روی انسان نیز کمک نماید.
یافته های این مطالعه در مجله "PNAS" منتشر گردید.

1401/09/10