سفر ربات اوریگامی کوچک برای رساندن دارو به بدن

تعمیرکار: پژوهشگران دانشگاه ˮاستنفوردˮ در تازه ترین مطالعه خود از توسعه ربات های کوچکی که می توانند بمنظور درمان بیماریها به داخل بدن افراد سفر کرده و دارو را به مناطق خاصی ارسال نماید، آگاهی داده اند.

به گزارش تعمیرکار به نقل از ایسنا و به نقل از اس اف، یک ربات همانند ترانسفورماتور که می تواند در بدن انسان بمنظور درمان بیماریها حرکت نماید، ممکنست در آینده یک گام مهم در علم پزشکی به شمار آید. گروهی از دانشمندان دانشگاه "استنفورد" این دستگاه کوچک را با الهام از هنر ژاپنی تا کردن کاغذ به نام "اوریگامی" ساخته اند.
این ربات به اندازه نوک انگشت توسط آهنربا کنترل می شود و می تواند محموله های دارو را مستقیما به تومور، لخته خون یا عفونت ببرد. این میلی ربات مقرر است انقلابی در پزشکی بوجود آورد و جایگزین قرص ها یا تزریق های داخل وریدی که می تواند عوارض جانبی جدی برای فرد بوجود آورد، شود.
ربات یاد شده می تواند بمنظور ورود به فضاهای باریک، بخزد، بچرخد و شنا کند و سپس داروها را ارسال نماید و عملکردهای درونی بدن را بررسی کند.
دکتر "روئیک ژائو"(Ruike Zhao) نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: این میلی ربات اوریگامی دوزیست بی سیم قابل چرخش، بسیار چابک است. این ربات خیلی ظریف و با سرعت بالا بر روی سطوح نرم و ناهموار یک اندام و مایعات بدن حرکت می کند و در حین ارسال داروها، خودرا بصورت بی سیم به حرکت در می آورد.
برخلاف قرص ها یا مایعات تزریقی، ربات یاد شده دارو را تا آن زمان که به نزدیک ترین حالت از ناحیه مورد نظر نرسد، آزاد نمی کند و تنها زمانی که کاملا به هدف خود رسید، دارو را با غلظت بالا آزاد می کند.
دکتر ژائو می گوید، این ربات محکم ترین و چند منظوره ترین ربات بدون اتصالی است که تابحال ساخته ایم. ربات ما از این طریق به دارورسانی هدفمند دست می یابد. ابعاد دستگاه همین طور این امکان را به آن می دهد تا در راه ماموریت های خود سفت و سخت باقی بماند و خراب نشود.
عرض این ربات کمتر از یک سوم اینچ است. دارای صفحات مغناطیسی است و می تواند در یک لحظه تغییر جهت دهد. روش های حرکت بسته به موانعی که در بدن باید بر آنها غلبه کند، از اندام ها گرفته تا مایعات بدن، انتخاب می شوند. با تا کردن یا باز کردن ربات، عملیات پمپاژ شروع می شود و ربات قادر به ارائه داروی مایع است.
پژوهشگران امیدوارند در آینده ربات ها بتوانند در نهایت چند ابزار یا دوربین را به همراه ارسال دارو به بدن حمل کنند در این صورت نحوه معاینه بیماران توسط پزشکان بسیار تغییر خواهدنمود.
پژوهشگران همین طور درحال کار بر روی تصویربرداری فراصوت برای ردیابی جایی که ربات ها می روند، هستد تا هر گونه نیاز به بریدن اندام های باز را از بین ببرند. در صورت موفقیت آمیز بودن، آزمایشات بالینی انسانی دنبال خواهد شد.
یافته های این مطالعه در مجله "Nature Communications" منتشر گردید.

1401/03/26