شناسایی ۴۷ مریخ لرزه در سیاره سرخ

به گزارش تعمیرکار دانشمندان دانشگاه ملی استرالیا و آکادمی علوم چین در پکن ۴۷ مریخ لرزه را که قبلا شناسایی نشده بودند در زیر پوسته مریخ و در ناحیه ای به نام گوداله های سربروس (Cerberus Fossae) کشف کردند.

به گزارش تعمیرکار به نقل از ایسنا و به نقل از تی ای، اخیرا تعدادی از پژوهشگران از شناسایی چندین مریخ لرزه در سیاره سرخ اطلاع داده اند. ماگما گوشته مریخ هنوز فعال است و همین مبحث سبب ایجاد این مریخ لرزه های آتشفشانی است.

چه چیزی سبب این مریخ لرزه ها می شود؟
نتایج مطالعه انتشار یافته درمجله Nature communications نشان داده است که فعالیتهای آتشفشانی در زیر سطح مریخ می تواند سبب ایجاد مریخ لرزه هایی در یک منطقه خاص این سیاره شود.
یکی از نواحی مریخ به نام گوداله سربروس حدودا ۲۰ میلیون سال قدمت دارد. این ناحیه بعنوان نخستین منطقه فعال زمین ساختی در مریخ شناسایی شده است. دانشمندان حدس می زنند که حرکت سنگ های مذاب در گوشته مریخ، محرک این ۴۷ مریخ لرزه تازه کشف شده در زیر منطقه گوداله سربروس است. فعالیت ماگما در گوشته مریخ علت این مریخ لرزه های تازه کشف شده است.
پروفسور"هوُج تالچیچ" (Hrvoje Tkalčić) ژئوفیزیکدان دانشکده تحقیقات علوم زمین دانشگاه ملی استرالیا اظهار داشت: این مریخ لرزه ها در یک منطقه خاص از سیاره شناسایی شده اند که این امر نشان داده است که مریخ از نظر لرزه ای فعال تر از آن چیزی است که دانشمندان قبلا تصور می کردند. ما متوجه شدیم که این مریخ لرزه ها به صورت مکرر در تمام زمان های روز مریخ رخ می دهند در حالیکه به نظر می آید مریخ لرزه هایی که در گذشته توسط ناسا شناسایی و گزارش شده بود، تنها در نیمه شب و زمانی که سیاره ساکت تر است، رخ داده اند. بنابراین، می توانیم فرض نماییم که حرکت سنگ های مذاب در گوشته مریخ، محرک این ۴۷ مریخ لرزه تازه کشف شده در زیر ناحیه گوداله سربروس هستند.
پروفسور تالچیچ گفت لرزه خیزی مداوم نشان داده است که گوداله سربروس در مریخ از نظر لرزه ای بسیار فعال است.
تالچیچ در ادامه اضافه کرد: دانستن این که گوشته مریخ هنوز فعال است برای درک چگونگی تکامل مریخ بسیار مهم می باشد. این می تواند به ما کمک نماید به سوالات اساسی در مورد منظومه شمسی و وضعیت هسته، گوشته مریخ و تکامل میدان مغناطیسی که هم اکنون فاقد آن است پاسخ دهیم.
دانشمندان داده ها را از یک لرزه سنج متصل به فرودگر اینسایت ناسا برای این مطالعه جمع آوری کردند. آنها از یک الگوریتم منحصربه فرد برای تجزیه و تحلیل داده ها به منظور شناسایی این مریخ لرزه ها استفاده کردند.
دانشمندان خاطرنشان کردند: این مریخ لرزه ها در حدود ۳۵۰ روز مریخی (سول) شناسایی شدند. سول اصطلاحی است که برای اشاره به یک روز خورشیدی در مریخ به کار می برند و معادل حدود ۳۵۹ روز روی زمین است.
به قول پروفسور تکالچیچ، یافته های این مریخ لرزه می تواند به دانشمندان کمک نماید تا دریابند چرا سیاره سرخ دیگر میدان مغناطیسی ندارد. مریخ زلزله ها به صورت غیرمستقیم به ما کمک می کنند تا بفهمیم آیا همرفت در داخل سیاره رخ می دهد یا خیر و اگر این همرفت اتفاق می افتد (که به نظر می آید بر مبنای یافته های ما باشد)، پس باید مکانیسم دیگری در کار باشد که از ایجاد میدان مغناطیسی در مریخ جلوگیری می کند. هم رَفت (Convection) یا کانوکشن به انتقال گرما توسط حرکت توده مولکول ها در سیالات، از قبیل گازها و مایعات، گفته می شود.
وی در پایان بیان نمود: تمام حیات روی زمین به علت میدان مغناطیسی زمین و توانایی آن در حفاظت از ما در مقابل تشعشعات کیهانی امکان پذیر است، ازاین رو بدون میدان مغناطیسی، زندگی آن گونه که ما می دانیم به آسانی امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین، درک میدان مغناطیسی مریخ، چگونگی تکامل آن و این که کدام مرحله از تاریخ این سیاره ایجاد میدان مغناطیسی متوقف شده است، برای مأموریت های آینده مهم می باشد.

1401/01/16