ابداع چکمه های مخصوص محیط حقیقت مجازی

ابداع چکمه های مخصوص محیط حقیقت مجازی

چکمه های جدید مخصوص محیط حقیقت مجازی(VR) به کاربران اجازه می دهند تا به صورت فیزیکی فضاهای مجازی را کاوش کنند و می توانند مشکل ˮراه رفتن بی نهایتˮ در یک محیط محدود در دنیای واقعی را حل کنند.


به گزارش تعمیرکار به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، یکی از مشکلات بزرگ هدست های حقیقت مجازی تا به امروز، مساله ایمنی کاربران بوده است، چون که اگر بیش از اندازه در این تجربه غوطه ور شوید امکان دارد زمین بخورید و صدمه ببینید.
حالا شرکتی به نام "اکتو وی آر"(Ekto VR) اعتقاد دارد با چکمه های جدید مخصوص کاوش در محیط حقیقت مجازی معروف به "اکتو وان"(EKTO ONE) امکان دارد چاره ای برای این مشکل داشته باشد. تکنولوژی جدید این شرکت به کاربران این امکان را می دهد که در یک فضای محدود و حتی در یک نقطه، به گردش در فضای مجازی بپردازند.
این چکمه ها دارای مجموعه ای از چرخ های موتوردار در کف خود هستند که در جهت مخالف حرکت رو به جلوی کاربر می چرخند. این چرخ ها به کاربر این امکان را می دهد که در یک نقطه مانند وقتی روی یک تردمیل راه می رود، قدم بزند و به او این حس را می دهد که درحال حرکت رو به جلو است. این فناوری همراه با یک هدست حقیقت مجازی استفاده می شود که به این مفهوم که کاملا کاربر را فریب می دهد تا فکر کند با پای خود در فضای مجازی درحال حرکت است.
این پروژه هنوز در مرحله توسعه اولیه خود است، به این مفهوم که احتمالاً تا مدتی هنوز وارد بازار نخواهد شد. اگر "اکتو وی آر" بتواند این فناوری را کمی کم حجم تر کند، احتمالاً با استقبال زیادی مواجه خواهد شد.
این دستگاه به شکل غیرقابل انکاری دارای پتانسیل ایجاد تحول در تعامل افراد با محیط حقیقت مجازی است که هم اکنون بیشتر به کنترل کننده های جوی استیکی که در دست کاربر نگه داشته می شود، متکی است.
مشکل "راه رفتن بی نهایت" یک اصطلاح فنی است که برای اشاره به مشکل محدودیت فضای حرکتی کاربران محیط های حقیقت مجازی استفاده می شود و از زمان ظهور فناوری حقیقت مجازی در دهه ۸۰ میلادی وجود داشته است. اساساً مشکل این است که کاربران به شکل باورپذیری در فضای مجازی غوطه ور می شوند و چون فضای محیط در دنیای واقعی محدود است، با دیوار برخورد می کنند.
در همین راستا، شرکت دیگری به نام "ویرچوئیکس"(Virtuix) چاره متفاوتی را برای این مشکل برگزیده است. این شرکت درحال ساخت یک "تردمیل همه جهته" برای کاربران حقیقت مجازی است.
اگر شرکت "اکتو وی آر" و سایر پروژه های مشابه به موفقیت برسند و به وعده های خود عمل کنند، این فناوری می تواند برای جذب پروژه های جدید دنیای "متاورس" بسیار مهم باشد، چون که این محیط تا حد زیادی به عامل غوطه وری متکی است.
پروژه های دیگری که با هدف بهبود غوطه ور شدن در فضاهای مجازی درحال توسعه است، شامل دستکش های حقیقت مجازی با بازخورد لمسی از شرکتی به نام "تسلاسوت"(Teslasuit) است. این فناوری بگونه ای طراحی شده است که به کاربران اجازه می دهد تا با استفاده از فناوری بازخورد لمسی که در بازی های ویدیویی استفاده می شود، محیط اطراف خویش را از راه ارتعاشات احساس کنند. این فناوری اخیراً جهت کمک به افراد کم بینا برای آگاهی از محیط اطراف خود با استفاده از ارتعاشات استفاده شده است.
فناوری حقیقت مجازی مطمئناً در سالهای اخیر کند پیش رفته است، اما این پروژه های جدید می توانند به تقویت جنبه غیر بصری آن کمک زیادی کنند و تجربیاتی بهتر و جامع تر ایجاد کنند.




منبع:

1400/11/05
20:36:37
5.0 / 5
333
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
SetFix تعمیرکار