تعمیرگاه ستفیکس

پژوهشگران به دنبال ساخت واکسن غیرتزریقی برای سوزن هراس ها

پژوهشگران به دنبال ساخت واکسن غیرتزریقی برای سوزن هراس ها

تعمیرکار: پژوهشگران در تلاشند تا واکسن های غیرتزریقی برای افرادی که ترس از سوزن و تزریق دارند، تولیدکنند. این واکسن ها می توانند بصورت اسپری و قرص ارائه شوند.


به گزارش تعمیرکار به نقل از ایسنا و به نقل از گاردین، بیشتر واکسن های امروزی تزریقی هستند. این واکسن ها بعد از تزریق موجب تحریک سیستم ایمنی بدن و مقاومت در مقابل ویروس می شوند اما دانشمندان در بریتانیا و سایر کشورها به دنبال تحریک سیستم ایمنی مخاطی در بینی، دهان و شش ها هستند، مناطقی ویروس های سیستم تنفسی همچون کووید-۱۹ در آنها تجمع می کنند.
"دنیل فریمن"(Daniel Freeman)، پروفسور دانشگاه "آکسفورد" و همکارانش برای رسیدن به درک بهتری از تاثیر سوزن هراسی بر واکسیناسیون در بریتانیا، ۱۵ هزار فرد بزرگسال با سن، جنسیت، قومیت، درآمد و منطقه ی مختلف را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند یک چهارم این افراد بطور بالقوه ترس از تزریق و سوزن دارند.
این افراد دو برابر دیگران گزارش کردند که قصد تزریق واکسن ندارند و از میان این افراد ۱۰ درصد بطور جدی در مورد تزریق واکسن تردید داشتند.
به قول پروفسور فریمن در بریتانیا حدود سه تا چهار درصد بزرگسالان گرفتار سوزن هراسی هستند و این مساله در جوانان شایع تر است.
این مساله سبب شده پژوهشگران به دنبال تولید انواع دیگری از واکسن بصورت قطره، قرص و اسپری باشند.
واکسن های غیرتزریقی فواید دیگری نیز دارند. تعدادی از کشورها قادر به حفظ واکسن در دماهای بسیار پایین نیستند، در این شرایط واکسن هایی که در دمای محیط عمل کنند بسیار مفید خواهند بود. همین طور بنظر می رسد هدف قرار دادن بافت های مخاطی موجب از میان رفتن کامل ویروس در بدن و جلوگیری از انتقال آن شود این در حالیست که واکسن های تزریقی فعلی به رغم جلوگیری از بیماری شدید و مرگ قادر به متوقف کردن انتقال ویروس توسط قطرات تنفسی نیستند.
با این وجود مشکلاتی نیز دراین زمینه وجود دارد. برای مثال، واکسن اسپری آنفلوانزا که هم اکنون موجود است عملکرد بهتری در کودکان نسبت به بزرگسالان دارد. شرکت زیست فناوری آلتیمیون(Altimmune) در ماه ژوئن تولید واکسن غیرتزریقی خودرا کنار گذاشت برای اینکه عملکرد آن در آزمایش های اولیه آن مناسب نبوده است.
هم اکنون شرکت های زیادی در تلاشند تا واکسن های غیرتزریقی تولید کنند همچون شرکت آسترازنکا و شرکت چینی "CanSino Biologics". شرکت بریتانیایی کادوجنیکس(Cadogenix) و شرکت هندی بهارات(Bharat Biotech) به دنبال ساخت اسپری هستند و شرکت وکس آرت(Vaxart) در سانفرانسیسکو نیز به دنبال ساخت قرص است.




منبع:

1400/05/13
22:36:56
5.0 / 5
600
تگهای خبر: شركت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار