تغییر رنگ جاده ها، چاره ای برای كاهش دمای هوا

تغییر رنگ جاده ها، چاره ای برای كاهش دمای هوا

به گزارش تعمیرکار زمانیکه هوا گرم می شود مردم به دنبال راه هایی برای خنک شدن می گردند و یکی از این راه ها درست زیر پای ما قرار دارد: آسفالت خیابان


به گزارش تعمیرکار به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس آلرت، محققان نشان داده اند که ساخت جاده هایی با رنگ روشن و بازتاب بیشتر می تواند به کاهش دما به اندازه ی ۱.۴ درجه ی سانتی گراد کمک نماید و فرکانس امواج گرما را تا ۴۱ درصد کم کند. اما اگر از سطوح بازتابنده به درستی استفاده نشود می تواند سبب گرم شدن ساختمان های اطراف شود.
علت گرم شدن سطوح چیست؟
تمام سطوح بسته به میزان تشعشعاتی که دریافت یا بازتاب می کنند می توانند بر روی دمای هوای شهرها اثر بگذارند.
در مناطق شهری در حدود ۴۰ درصد زمین ها آسفالت هستند و دمایی که این سطوح جذب می کنند به آرامی آزاد شده و محیط اطراف را گرم می کند.
یکی از علل گرم تر بودن شهرها در تابستان به نسبت مناطق روستایی همین است.
استفاده از مواد بازتابنده می تواند از افزایش دما جلوگیری نماید و به کاهش تغییرات جوی کمک نماید. سفید کردن سقف خانه ها هم اثری مشابه می گذارد.
برای تخمین میزان بازتابندگی سطوح از کمیتی به نام آلبدو یا سپیدایی استفاده شد که نشان دهنده ی درصد بازتاب نور از یک جسم است. هر چقدر سپیدایی یک سطح کم باشد نور بیشتری جذب می کند و دمای بیشتری را به دام می اندازد.
سطوح تیره تر سپیدایی کمتری دارند به صورت مثال سپیدایی آسفالت در حدود ۰.۰۵ تا ۰.۱ است که بدین معناست که آسفالت تنها ۵ تا ۱۰ درصد نور را بازتاب می کند و ۹۵ درصد آنرا جذب می کند.
اگر در سطوح خیابان ها از مواد روشن تر و بازتابنده مانند بتن استفاده گردد میتوان سپیدایی را دو برابر کرد. مدل سازی های موسسه فناوری ماساچوست نشان داده که کاهش سپیدایی راه های ایالات متحده آمریکا می تواند مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای را کم کند.
در چه مکان هایی میتوان از این روش استفاده کرد؟
از این روش نمی توان برای همه ی جاده ها استفاده نمود. راه های درون شهری و راه هایی که در نزدیکی روستاها هستند برای این کار مناسب نیستند.
سطوح بازتابنده می توانند نور را به سمت ساختمان های اطراف منعکس کرده و سبب گرم شدن آنها شوند و در نتیجه تقاضا برای سیستم های خنک کننده و مصرف آنها را بالا برند.
در شهری مانند بوستون ساختمان های بلند جلوی تابش نور به خیابان ها را می گیرد ازاین رو استفاده از این روش در این شهر نه تنها مفید نیست بلکه می تواند مضر باشد.
در نیویورک استفاده از این روش سبب خنک شدن سطح به اندازه ی ۶.۱ درجه سانتی گراد شد اما چند متر بالاتر از سطح دما افزایش یافت.
این نتایج نشان داده است که استفاده از پوشش هایی با رنگ روشن می تواند برای جاده ها و نه پیاده رو ها مناسب باشد.




منبع:

1400/03/30
18:19:08
5.0 / 5
202
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
SetFix تعمیرکار