تعمیرگاه ستفیکس
با تلاش پژوهشگران چینی صورت می گیرد

تشخیص زودهنگام آتش سوزی با الهام از گیاهان

تشخیص زودهنگام آتش سوزی با الهام از گیاهان

به گزارش تعمیركار پژوهشگران چینی با الهام از گیاهان، روش جدیدی برای تشخیص آتش سوزی در مراحل ابتدایی ابداع نموده اند.


به گزارش تعمیركار به نقل از ایسنا و به نقل از مجله ادونسد ساینس نیوز، سیستم های تشخیص آتش سوزی، دود و گرما را احساس می كنند و یك سیگنال هشداردهنده می فرستند تا ساكنان، ساختمان را تخلیه كنند و بدین ترتیب از مرگ و میر و تخریب اموال به بهترین حالت ممكن پیشگیری شود. سیستم های سریع و دقیق تشخیص آتش سوزی كه هشدارهای اشتباه ارسال نمی كنند، از ارزش زیادی برخوردار می باشند.
سیستم تشخیص آتش سوزی مبتنی بر ویدئو كه نشانه های پیكسلی دود و آتش را با كمك یك دوربین شناسایی می كند، قابل اطمینان ترین نوع فناوری هشداردهنده هم اكنون است اما این فناوری نمی تواند آتش را در مرحله پیشگیری كه ایده آل ترین نوع تشخیص از نقطه نظر ایمنی است، شناسایی كند.
تغییرات دما در طبیعت، تغییراتی در رنگ برخی ارگانیسم ها را هم به همراه دارند. یكی از نمونه های آشنا در این مورد، نزدیك شدن به فصل پاییز است. در این زمان، دگرگونی كلروفیل باعث می شود رنگ برگ ها از سبز به زرد، قرمز یا قهوه ای تغییر كند. گروهی از پژوهشگران "دانشگاه سیچوان"(Sichuan University) چین، نوعی روش تشخیص آتش سوزی ابداع نموده اند كه مبتنی بر تغییر رنگ است.


در این روش، از یك "حسگر مولكولی پیشرو"(PMS) استفاده شده كه مبتنی بر تركیبی شیمیایی موسوم به "فتالونیتریل"(Phthalonitrile) است. این سنسور در معرض دمای ۱۸۰ درجه سلسیوس، به ماده ای موسوم به "فتالوسیانین"(Pcs) تبدیل می شود. این دما، بسیار بالاتر از دمای محیطی جهت استفاده روزانه اما كمتر از دمای ناشی از سوختن مواد قابل احتراق مانند چوب و مواد پلیمری است. تغییر شیمیایی PMS به PCs، با تغییر رنگ از سفید به سبز همراه می باشد.
یك "مؤلفه ابتدایی برای اخطار آتش"(EWC) هم ابداع شده كه بر نوعی الگوریتم تشخیص تصویر در زمان واقعی مبتنی است. این الگوریتم می تواند زمان واكنش به آتش سوزی را نسبت به تشخیص با چشم غیرمسلح، به صورت قابل توجهی كم كند. سیستم بعد از تشخیص آغاز آتش سوزی، در طول ۲۰ ثانیه آغاز به كار می كند و آتش را در طول سه ثانیه تشخیص می دهد؛ در نتیجه تأثیر بسزایی در جلوگیری از آتش سوزی خواهد داشت.



1397/11/07
02:00:38
5.0 / 5
4767
تگهای خبر: تشخیص , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار