تعمیرگاه ستفیکس
برنده نوبل فیزیك ۲۰۲۰:

احساس شادی عجیبی داشتم

احساس شادی عجیبی داشتم

به گزارش تعمیركار راجر پنروز(Roger Penrose) از دانشگاه آكسفورد، انگلستان و یكی از برنده های جایزه نوبل فیزیك ۲۰۲۰ گفتگویی تلفنی با آدام اسمیت مدیر رسانه ای آكادمی نوبل بعد از برنده شدن داشت كه در زیر به صورت خلاصه به آن پرداخته ایم.


به گزارش تعمیرکار به نقل از ایسنا، اسمیت بعد از تبریک به پنروز از او پرسید که هنگام شنیدن این خبر چه حسی داشته و چگونه این کار انجام شده است که پنروز بعد از تشکر از آدام اظهار داشت: هنگامی که از آکادمی با من تماس گرفتند و این خبر را شنیدم بسیار خوشحال شدم.
وی ادامه داد: درباره این کار باید بگویم من اساسا کار خودم به شکل جدی در این حوزه را از سال ۱۹۶۴ شروع کردم و دقیقا این کار را مدت زمان کمی بعد از آنکه برای اولین بار اختروش رصد شد و دانشمندان دریافتند که این یک مبحث گیج کننده است آغاز کردم.
پنروز اظهار داشت: خب به پیش از این مورد و سال ۱۹۳۹ برمیگردم که در آن سال یک مقاله توسط دو دانشمند به نامهای جولیوس رابرت اوپنهایمر و اسنایدر نوشته شده بود و طی آن مقاله آن دو به بحث و بررسی درباره مدل نظریه سقوط ابرهای گرد و غبار پرداخته بودند و مدل آنها شبیه به مدلی بود که ما حالا با نام سقوط سیاه چاله می شناسیم. اما خب آنها در آنجا تماما به مبحث گرد و غبار پرداخته بودند و گرد و غبار در تعریف چیزی است که هیچ فشاری روی آن نیست و در آن تقارن بر مقرر است و ازاین رو همه چیز در مرکز آنها رخ می دهد اما خب چون در آن زمان فناوری بگونه ای نبود که آنها بتوانند مبحث مطالعه خویش را بسط دهند و به بررسی سیاه چاله بپردازند این مورد امکانپذیر نشد و به همین سبب افراد به وجود سیاه چاله باور نداشتند.
برنده نوبل فیزیک 2020 تصریح کرد: مطالعات بسیاری بعدها توسط محققان انجام شد و من هم به این فکر افتادم که به بررسی آن بپردازم. در آن زمان من در کالج برکلی بودم که این ایده به ذهنم آمد و در آن زمان احساس شادی عجیبی به من دست داد و به این قاطعیت رسیدم که می بایست به تجزیه و تحلیل کامل مدل سقوط بپردازم. بعد از مدتی بررسی و مطالعه مقاله ای نوشتم که در سال ۱۹۶۵ در مجله Physical Review Letters منتشر گردید.
در نیمه دوم مکالمه راجر پنروز به توضیح بعضی از آخرین کارها و مطالعات خود درباره سیاه چاله ها پرداخت و اظهار نمود که سیاه چاله ها اساس قانون دوم ترمودینامیک هستند و اظهار داشت که امضاهای سیاهچاله ها از جهان قبلی امکان دارد در تابش زمینه کیهانی کاملاً آشکار باشد. اسمیت در پایان از وی تشکر و قدرانی کرد و پنروز هم از صحبت با اسمیت ابراز خشنودی کرد.
راجر پنروز از دانشگاه آکسفورد، انگلستان برای کشف اینکه تشکیل سیاهچاله پیشبینی قوی از نظریه نسبیت عام است، مستحق دریافت این جایزه شناخته شده است. وی روشهای ریاضی ابتکاری را جهت بررسی نظریه نسبیت عام اینشتین ابداع کرده است. وی نشان داده که این نظریه به تشکیل سیاه چاله ها(همان هیولاهای فضا-زمان که هر آنچه به آنها وارد می شود می بلعند) منتهی می شود.



1399/07/17
13:31:28
5.0 / 5
1673
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار