تعمیرگاه ستفیکس
توسط محققان واحد علوم تحقیقات؛

اسیدهای چرب ضروری برای بدن از هسته سنجد استخراج شد

اسیدهای چرب ضروری برای بدن از هسته سنجد استخراج شد

تعمیركار: دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد موفق شد با استفاده از سیال فوق بحرانی (دی اكسید كربن)، تركیبات روغنی یك منبع گیاهی سرشار از اسیدهای چرب را شناسایی و استخراج كند.



به گزارش تعمیركار به نقل از واحد علوم و تحقیقات، اسیدهای چرب ضروری گروهی از اسیدهای چرب هستند كه بدن قادر به ساختن آنها نیست و باید با استفاده از غذا تامین شوند. این اسیدهای چرب نه تنها از قلب، رگ ها، سیستم دفاعی و عصبی بدن محافظت می كنند بلكه در اموری نظیرساخت و ترمیم غشای سلولی، تنظیم ضربان قلب، فشار خون، تشكیلسلسله اعصاب و كامل شدن سیستم عصبی كودكان و... نقش دارند.
محققان دریافته اند كه كمبود برخی انواع اسیدهای چرب سبب بروز ناراحتی های جدی مانند سكته قلبی، سرطان، مقاومت به انسولین، آسم، بیماری لوپوس، اسكیزوفرنی، افسردگی، افسردگی های بعد از بارداری، پیری زودرس، گرفتگی عروق، چاقی، دیابت، ارتروز و آلزایمر می گردد.
اهمیت رسیدن اسیدهای چرب به بدن انسان، محققان را در سراسر دنیا وادار كرده است تا به شناسایی گیاهان و غذاهایی بپردازند كه اسیدهای چرب ضروری در آنها قابل توجه است و اندازه گیری و استخراج اسیدهای چرب آنها را به شیوه های مختلف انجام داده اند.
حمیده نامور محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینكه سنجد دارای مواد مغذی مفیدی برای بدن و درمان بعضی از بیماری ها است، اظهار داشت: میوه و هسته سنجد به لحاظ دارا بودن مقادیر بالایی از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، كلسیم و فیبر برای سلامت انسان بویژه بانوان فواید زیادی دارد.
وی با اشاره به اینكه علاوه بر میوه سنجد، هسته این میوه هم دارای مواد مغذی است، اضافه كرد: همچون مواد مغذی مفید در هسته سنجد می توان به اسیدهای چرب اشاره نمود. اسیدهای چرب در عملكرد بهینه سلول های بدن نقش بسزایی دارند.
این محقق تصریح كرد: بدن به واسطه عدم توانایی در سنتز اسیدهای چرب نیازمند جذب این اسیدها از منابع غذایی است كه هسته سنجد می تواند یكی از منابع تامین كننده اسیدهای چرب برای بدن انسان باشد.
نامور افزود: در این تحقیق برای استخراج اسیدهای چرب هسته سنجد از روش سیال فوق بحرانی در استخراج تركیبات روغنی هسته سنجد استفاده شد كه این روش برای اولین بار صورت گرفته است. البته این مورد با روش اولتراسوندپا در دنیا انجام شده است.
وی تصریح كرد: در روش سیال فوق بحرانی، با بهره گیری از سیال «دی اكسید كربن» كه نه تنها سمی نیست، بلكه ارزان و بدون تاثیر نامناسب بر كیفیت مواد غذایی است، روغن هسته سنجد استخراج شد. بعد از آن با استفاده از دستگاه GC مبادرت به استخراج اسیدهای چرب روغن حاصل از هسته سنجد شد.
این محقق با اشاره به اینكه نتایج حاصل از این تحقیق نشان از وجود ۵ اسید چرب، شامل استاریك، پالمتیك، اولئیك، لینولئیك، لینولنیك در هسته سنجد داشت، افزود: میزان دو اسید چرب اولئیك و لینولنیك بیش از سایر اسیدهای چرب هسته سنجد بود.
این تحقیق در قالب رساله مقطع كارشناسی ارشد با عنوان «بررسی شرایط عملیاتی در استخراج تركیبات روغنی هسته سنجد با استفاده از سیال فوق بحرانی (دی اكسید كربن)» به راهنمایی دكتر سیما عسكری انجام شده است.

1397/07/09
19:56:38
0.0 / 5
4602
تگهای خبر: تنظیم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار