تعمیرگاه ستفیکس
در راستای دولت الكترونیك؛

سفته دیجیتال افتتاح شد

سفته دیجیتال افتتاح شد

تعمیركار: رئیس مركز فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد از طریق اندازی سفته دیجیتال و عرضه تسهیلات الكترونیكی به كسب وكارهای صدمه دیده در زمان همه گیری ویروس كرونا اطلاع داد.


به گزارش تعمیرکار به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، علی عبدالهی در جلسه کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به جهش دیجیتالی دنیا به علت همه گیری ویروس کرونا اظهار داشت: وزارت امور اقتصادی و دارایی در جهت چشم انداز و حرکت به سمت اقتصاد هوشمند، به دنبال تسهیل در عرضه خدمات، کاهش مراجعات حضوری و در نهایت تحقق دولت الکترونیک که از تاکیدات شورایعالی فضای مجازی کشور است، عرضه تسهیلات به کسب و کارهای صدمه دیده را طبق مصوبه دولت و کمیته ملی مبارزه با کرونا در اولویت برنامه های خود قرار داده است. وی با عرضه گزارش فرایند و عملکرد تخصیص سفته الکترونیک و در جهت آن عرضه تسهیلات در کمتر از ۲۴ ساعت، اضافه کرد: برای عرضه تسهیلات به متقاضیان باید در اولین مرحله احراز هویت صورت گرفته و بعد از امضای قرارداد میان دوطرف، تضامین ارائه شود که با عنایت به فرایند طولانی و احتیاج به مراجعات مختلف و همینطور مستندسازی مدارک، عرضه سفته الکترونیکی برای متقاضیان در نظر گرفته شد. عبدالهی با اشاره به اینکه سفته زیر مجموعه خزانه داری و همینطور دارای حق تمبر سازمان امور مالیاتی است، تصریح کرد: با همکاری نهادهای مربوطه هم اکنون این خدمت در اختیار بانک ملی قرار گرفته و صرفاً گام اول آن، عرضه تسهیلات به کسب وکارهای صدمه دیده از کرونا است که در نهایت به کل متقاضیان تعمیم داده می شود. وی اعلام نمود: کسب و کارهای صدمه دیده که شامل بنگاه های بزرگ و صنوف کوچک است، پیشتر در سامانه کارای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده و فهرست آنها به همراه میزان تسهیلات مورد نظر در اختیار بانک ها قرار گرفته است. رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد و دارایی با اشاره به این که بانک ملی درخواست کننده عرضه این خدمت بوده و زیرساخت های این بانک برای این تحول آمادگی کامل داشت، خاطرنشان کرد: این خدمت معطوف به بانک ملی نیست و از هر بانک دیگری که تصمیم به عرضه تسهیلات به کسب وکارهای صدمه دیده از کرونا دارد، می تواند درخواست خویش را به مرکز فناوری اطلاعات و توسعه هوشمند ارسال نماید تا بعد از بررسی زیرساخت های فنی آن شامل اتصال صحیح و چگونگی انجام فرایند تخصیص و ابطال نسخه الکترونیکی سفته، این سرویس در اختیار آن قرار خواهد گرفت. وی با بیان این که احراز هویت و امضای الکترونیکی آن با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت صمت صورت گرفته، اضافه کرد: در سیستم بانک ملی این شناسایی و احراز هویت چند لایه است یعنی بخشی از اطلاعات را از سامانه کارا، بخشی سامانه شاهکار و در نهایت اطلاعاتی هویتی از پیش ثبت شده از مشتریان در بانک ملی است. عبدالهی اظهار داشت: طبق ماده ۴۴۹ لایحه قانون تجارت ما ظرف سه سال موظف به راه اندازی سفته الکترونیک بودیم اما همه گیری ویروس کرونا این تحول را تسریع بخشید. با راه اندازی بخش اعطای تسهیلات و اعتبار دیجیتال مبتنی بر موبایل، در بانکداری موبایلی هم تحول بوجود آمده و از مرحله پرداخت های خرد و کارت به کارت به مرحله عرضه تسهیلات حرکت کردیم.


منبع:

1399/05/19
23:18:00
5.0 / 5
2339
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار