تعمیرگاه ستفیکس

نمایش تصویر جدیدی از مغز انسان بر طبق آناتومی سیستم عصبی

نمایش تصویر جدیدی از مغز انسان بر طبق آناتومی سیستم عصبی

تعمیركار: پژوهشگران توانستند با كمك آناتومی سیستم عصبی انسان، نقشه بهتری از مغز عرضه كنند.


به گزارش تعمیركار به نقل از ایسنا و به نقل از مدیكال اكسپرس، بیماری آلزایمر در حال گسترش است و پیش بینی میگردد تا سال 2050 بر 13 میلیون نفر تاثیر بگذارد. پژوهشگران در طول سه دهه گذشته، جهت بررسی آلزایمر و دیگر بیماری های نوروژنیك، از تصویربرداری عصبی و اسكن های مغزی مانند ام.آر.آی و روش "برش نگاری با گسیل پوزیترون" یا "پت اسكن"(PET) بهره برده اند اما این بررسی ها تابحال در نمایش یافته ها شكست خورده اند و پژوهشگران موفق نشده اند راهی برای كشف درمان مناسب پیدا كنند.
اكنون متخصصان علوم اعصاب، با بررسی اتصالات مغز انسان و داده های به دست آمده از داوطلبان، یافته های مربوط به پژوهش های پیشین در مورد آلزایمر را دوباره بررسی كردند.
دكتر "مایكل فاكس"(Michael Fox)، سرپرست این پروژه اظهار داشت: در تصویربرداری عصبی، فرض بر این است كه هر كدام از بیماری ها یا نشانه های بیماری، به ناحیه خاصی از مغز مرتبط هستند اما امكان دارد عملكردهای شناختی، نشانه های عصب شناسی و بیماری ها بتوانند نقشه بهتری از شبكه های مغزی عرضه كنند. در نتیجه، ما این فرضیه را كه یافته های تصویربرداری عصبی، بخشی از شبكه مغزی هستند، مورد آزمایش قرار دادیم.
فاكس و همكارانش در این بررسی، نتایج به دست آمده از 26 پژوهش در مورد آلزایمر را تحلیل كردند. در این پژوهش ها، ناهنجاری های موجود در ساختار، متابولیسم و گردش خون مغز بیماران مبتلا به آلزایمر مورد بررسی قرار گرفت اما این یافته ها، با پژوهش هایی كه ناهنجاری را در نواحی جداگانه ای از مغز نشان می دادند، سازگار نبودند. فاكس و گروهش، از این ناهنجاری های گوناگون در اتصالات مغز انسان، نقشه برداری كردند و توانستند تصویر جدیدی از آنها عرضه كنند.


فاكس افزود: هنگامی كه از این روش برای 26 پژوهش مورد مطالعه خود استفاده كردیم، دریافتیم كه همه آنها ناهنجاری های تصویربرداری عصبی را نشان داده اند كه بخشی از یك شبكه متصل مغزی هستند. شاید این نتایج، به بهبود توانایی ما در مرتبط كردن نشانه های مغزی یا بیماری ها به آناتومی سیستم عصبی كمك كنند.
وی اضافه كرد: این روش، راه جدیدی در تركیب پژوهش های متفاوت برای تشخیص آن مدار مغز است كه ارتباط تنگاتنگی با نشانه یا بیماری دارد. ما می توانیم با تغییر تمركز خود از نواحی خاص مغز به شبكه های مغزی، نشان دهیم كه یافته های متناقض از تصویربرداری عصبی، قابل تولید مجدد هستند.
این پژوهش، در مجله "Brain" به چاپ رسید.



1397/09/24
19:01:38
5.0 / 5
5075
تگهای خبر: تشخیص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار