تعمیرگاه ستفیکس

مشاهده نابودی تومورهای سرطانی با دستگاهی نوین

مشاهده نابودی تومورهای سرطانی با دستگاهی نوین

تعمیركار: پژوهشگران بتازگی موفق به توسعه اسكنی شده اند كه توسط آن می توانند به صورت زنده ویدیوی تورموهای سرطانی را هنگامی كه در حال نابودی هستند، مشاهده كنند.


به گزارش تعمیركار به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، "پرتودرمانی" یا "رادیوتراپی" یكی از مهم ترین شاخه های فیزیك پزشكی است. پرتودرمانی به درمان بیماری با استفاده از پرتوهای نافذ مانند پرتوهای ایكس و آلفا و بتا و گاما كه یا از دستگاه تابیده می شوند یا از داروهای حاوی مواد نشاندار شده ساطع می شوند گویند. پرتو درمانی استفاده از پرتوهای یون ساز برای از بین بردن یا كوچك كردن بافت های سرطانی است. حال پروفسور "پت پرایس"(Pat Price) از كالج سلطنتی لندن به همراه دیگر پژوهشگران موفق به توسعه سیستم رادیوتراپی به نام "ام.آر.آی دیان"(MRIdian) شده اند كه توسط آن هنگام رادیوتراپی می توانند به صورت زنده نابودی تومورهای سرطانی را مشاهده كنند.
دستگاه "ام.آر.آی دیان" كه بعنوان "هوشمندترین روش رادیوتراپی در جهان" شناخته شده است از تصویرسازی تشدید مغناطیسی(MRI) برای تهیه تصاویر زنده و دقیق از تومور و بافت اطراف آن، مانند یك فیلم بجای عكسبرداری فوری استفاده می نماید و اگر تومور به سمت سلول های سالم حركت نماید از آنجائیكه پزشكان می توانند این فیلم را به صورت زنده مشاهده كنند می توانند از برخورد تومورها به بافت سالم جلوگیری نمایند.
افزایش دقت در روش جدید موجب می شود پزشكان بتوانند از دوزهای بیشتری از اشعه استفاده كنند و تومورهای سرطانی را زودتر از بین ببرند. این امر خصوصاً برای درمان سرطان های پروستات، كبد، لوزالمعده و ریه كه گسترش نیافته، مفید می باشد، برای اینكه اینها نزدیك به ارگان های اصلی واقع شده اند كه در صورت لطمه دیدن، می توانند عوارض جانبی مخربی داشته باشند. بعنوان مثال، رادیوتراپی سرطان پروستات در صورت لطمه دیدن بافت های اطراف می تواند موجب بی اختیاری ادرار و اختلال عملكرد جنسی شود.
پروفسور پت اظهار داشت: این فناوری یك پیشرفت واقعی است و ابزار مهمی برای نابودی تومورهای سرطانی است.





منبع:

1398/12/21
00:09:25
5.0 / 5
3911
تگهای خبر: دستگاه , فناوری , هوشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار