تعمیرگاه ستفیکس

ساخت ال ای دی كه نور سبز را با كیفیت بالا تولید می كند

ساخت ال ای دی كه نور سبز را با كیفیت بالا تولید می كند

تعمیركار: یك شرت فناوری با استفاده از فناوری لایه نشانی اتمی موسوم به MOCVD موفق به ساخت LEDهایی شده كه نور سبز را با كارایی بالا تولید می كنند.



به گزارش تعمیركار به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، معمولاً برای تولید نور سبز تولیدكنندگان از فسفر یا نقاط كوانتومی در LEDهای آبی استفاده می نمایند. این مواد می توانند طول موج كوتاه ۴۵۰ نانومتری رنگ آبی را به قرمز یا سبز تبدیل كنند. اما این روش كارایی پایینی داشته و بازده آن بین ۱۰ تا ۳۰ درصد است.
اخیراً شركت پلسی سمیكانداكتورز (Plessey Semiconductors) كه در حوزه ساخت میكروال ای دی فعالیت دارد، نمایشگرهایی ساخته كه در آن از روش جدیدی استفاده شده است. این نمایشگرها جهت استفاده در ادوات مختلف واقعیت مجازی استفاده می شوند. شركت پلسی LEDهایی تولید كرده كه نور سبز تولید می كنند بدون اینكه به مواد مبدل در آنها نیاز باشد.
این LEDها با استفاده از رشد نیترید گالیم روی سیلیكون به دست می آیند، شبیه به همان روشی كه LEDهای نور آبی تولید می شوند. نیترید گالیم در این فناوری با استفاده از دستگاه لایه نشانی شیمیایی مواد آلی فلزی از فاز بخار (MOCVD) ایجاد می شود.
كیت استریكلند از مدیران شركت پلسی معتقد می باشد كه با استفاده از این سیستم می توان لایه های بلوری بسیار منظم در مقیاس اتمی روی سطح ایجاد كرد. این كار با استفاده از واكنش شیمیایی در مخزن این سامانه انجام می شود. با این روش این شركت می تواند لایه اتمی از مواد را روی ویفر سیلیكونی لایه نشانی كند.
وی اضافه كرد: با این فناوری می توان لایه هایی انتخابی و دقیق روی سطح ایجاد كرد. در این مورد ما نیترید گالیم را به صورت كنترل شده روی سطح قرار دادیم و این ماده را با چند ماده دیگر نظیر ایندیم تقویت كردیم. ما می توانیم با این كار LED با خواص ویژه تولید نماییم.
به گفته وی، با تغییر مقدار ایندیم كه با ساختار چاه كوانتومی LED در هم آمیخته است می توان نور سبز تولید كرد. در این روش افت كارایی وجود نداشته و نور سبز تولید شده بسیار درخشان تر از نوری است كه بوسیله تبدیل نور آبی به دست می آید. این نور طول موج ۵۳۰ نانومتر داشته و برای ساخت نمایشگر مناسب می باشد.


منبع:

1398/02/23
14:45:16
5.0 / 5
4319
تگهای خبر: دستگاه , شركت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار