مریخ زمانی خانه میکروب های تولید کننده متان بوده است

به گزارش تعمیرکار، یک نمونه از مدل سازی مریخ نشان داده است که این سیاره زمانی محل سکونت میکروب های تولیدکننده متان بوده است.

به گزارش تعمیرکار به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، مریخ امکان دارد زمانی محل زندگی میکروب هایی بوده باشد که از هیدروژن تغذیه می کردند و متان تولید می کردند. این فرایند درست به فرآیندی شباهت دارد که در زمین اولیه صورت می گرفته است.
این گفته پژوهشگرانی است که یک مدل سازی را در مورد قابلیت سکونت بالقوه سیاره سرخ در بیشتر از ۳.۷ میلیارد سال پیش انجام داده اند.
شواهد پیشین حاکی از آن هستند که مریخ زمانی شرایط مطلوبی را به منظور زندگی داشته است. با این حال، احتمال چنین سناریویی به ندرت از نظر کمی مشخص شده است.
یک گروه بین المللی از پژوهشگران به سرپرستی "دانشگاه آریزونا"(UArizona)، تعامل بین محیط اولیه مریخ و اکوسیستمی از میکروارگانیسم ها به نام "هیدروژنوتروف های متانوژنیک" (methanogenic hydrogenotrophs) را تحلیل و بررسی کرده اند که هیدروژن را می بلعند و متان تولید می کنند.

این میکروارگانیسم ها بعنوان بعضی از اولین شکل های حیات در سیاره ما در نظر گرفته می شوند. شبیه سازی های این پژوهش پیشبینی می کنند که اگر سطح کاملا با یخ پوشیده نشده باشد، پوسته مریخ مکان مناسبی برای این اکوسیستم است و می تواند زیست توده ای مشابه اقیانوس اولیه زمین تولید نماید.
این شبیه سازی نشان داده است که اقدامات این میکروب ها سبب ایجاد یک رویداد بازخوردی با آب و هوای مریخ شده و آنرا تا بیشتر از ۲۳۰ درجه سلسیوس خنک کرده است. بدین ترتیب، شرایط کمتر قابل سکونتی را در نزدیکی سطح آن بوجود آورده است. به قول پژوهشگران، این امر سبب می شود که میکروب ها به تدریج به عمق پوسته سیاره حرکت کنند.
آنها با نگاه به آینده، سه مکان معروف به "هلاس پلانیتیا"(Hellas Planitia)، "ایسیدیس پلانیتیا"(Isidis Planitia) و "دهانه جیزرو"(Jezero Crater) را بعنوان بهترین مکانها برای جستجوی نشانه هایی از این حیات متانوژنیک اولیه در نزدیکی سطح مریخ شناسایی کرده اند.
پژوهشگران نوشتند: پیشبینی های فضایی ما، مناطق پست در عرض های جغرافیایی کم تا متوسط را بعنوان مکانهای خوبی برای کشف آثار حیات اولیه در سطح یا نزدیک به سطح نشان داده است.
مریخ نورد "استقامت"(Perseverance) ناسا هم اکنون درحال بررسی دهانه جیزرو است که احیانا زمانی یک دریاچه و دلتا را در خود جای داده بود. هدف "استقامت" اینست که سرنخ هایی را در مورد حیات موجودات بیگانه باستانی در سیاره سرخ پیدا کند.

"استقامت" در ماه گذشته، یک گنجینه از ماده آلی را کشف کرد که می تواند به تشخیص این مورد کمک نماید که آیا موجودات فرازمینی واقعا در مریخ وجود داشته اند یا خیر. این مجموعه مواد آلی نشان داده است که سیاره سرخ ۳.۵ میلیارد سال پیش احیانا دارای محیطهای قابل سکونت بوده است. این مولکول های آلی حاوی کربنی هستند که به صورت گسترده بعنوان عنصر سازنده حیات در نظر گرفته می شود.
ناسا اظهار داشت که مریخ نورد استقامت از هفتم ژوئیه، چهار نمونه را از دلتای رودخانه باستانی جمع آوری کرده است که تعداد کل نمونه های سنگی قانع کننده از نظر علمی را به ۱۲ رساند.
این پژوهش، در مجله "Nature Astronomy" به چاپ رسید.

1401/07/19