تعمیرگاه ستفیکس

زمان در یك كامپیوتر كوانتومی به عقب برگشت!

زمان در یك كامپیوتر كوانتومی به عقب برگشت!

تعمیركار: به عقب برگرداندن زمان امكان دارد امكان پذیر باشد و كسی چه می داند، شاید این راه به سفر در زمان منتهی شود. به هر حال تحقیقات كوانتومی شاید بتوانند با ساختن كامپیوترهای كوانتومی بهتر به این مهم كمك كنند.


به گزارش تعمیركار به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، سفر در زمان چیزی است كه بیشتر ما در زمان های مختلف از زندگی به آن احساس نیاز می نماییم و تمایل به دستیابی به آن به قدری پررنگ است كه بن مایه داستان خیلی از كتاب ها و فیلم ها شده است.
از زمان آغاز زمان، انسان ها به گذشت زمان و چیستی آن اندیشیده اند و به این فكر كرده اند كه آیا معكوس شدن زمان امكان پذیر است یا تنها در حد یك فانتزی باقی خواهد ماند.
حالا بنظر می رسد نباید ناامید بود چونكه محققان بین المللی از آزمایشگاه ملی انرژی "آرگون"(Argonne) آمریكا یك الگوریتم را برای شبیه سازی بازگشت یك ذره به گذشته فرمول نویسی كرده اند.
این تحقیق جدید جامعه علمی را در مورد برگشت جریان زمان در سیستم های كوانتومی هیجان زده كرده است.
آیا معكوس كردن زمان ممكن است؟
احتمالاً می دانید كه معكوس كردن زمان و سفر در آن چیزی جز یك فانتزی نیست. بااینكه از لحاظ ریاضی، حركت زمان به عقب بی مدلول نیست، اما زمان در این جهان تنها می تواند رو به جلو حركت نماید، مسیری كه از شروع پیدایش جهان در پیش گرفته است.
محققان یك الگوریتم برای كامپیوتر كوانتومی عمومی آی بی ام(IBM) ایجاد كردند كه پراكندگی یا متفرق شدن ذرات را شبیه سازی می كند. هنگامی كه یك ذره عادی پراكنده می شود در یك جهت و در یك خط مستقیم حركت می كند.
با این وجود، در دنیای كوانتوم همه چیز كمی پیچیده میشود و یك ذره متفرق در دنیای كوانتوم بسته به كیفیت پراكنده شدن در مسیرهای مختلف قرار می گیرد.
برگرداندن ذره به حالت اصلی خود غیر امكان دارد و مثل این است كه بخواهیم یك شیشه نوشابه شكسته را به حالت اولیه خود برگردانیم.
برای انجام این كار نیاز به یك سیستم فوق العاده و یا یك نیروی خارجی قدرتمند برای دستكاری در موج كوانتومی ذرات در هر نقطه داریم. با این وجود، این كار محققان را از مطالعه معكوس كردن زمان، حداقل از لحاظ نظریه متوقف نكرده است.
سركوب الكترون ها و معكوس كردن آنها
بطور خلاصه محققان با استفاده از كامپیوتر IBM یك الكترون پراكنده را شبیه سازی كردند، سپس این فرآیند را معكوس كرده و الكترون را به حالت اولیه بازگرداندند و الكترون را برای كسری ثانیه در زمان به عقب برگرداندند.
این شبیه سازی ۸۰ درصد در یك كامپیوتر كوانتومی دو كیوبیتی موفق عمل كرد.
نتایج به دست آمده به پژوهشگران در درك بیشتر قانون دوم ترمودینامیك كمك كرد.
"گوردی لسوویك" از مؤسسه فیزیك و فناوری مسكو اظهار داشت: این نتایج حاكی از نقش برجسته مفهوم "اندازه گیری" در پایه و اساس فیزیك كوانتومی است.
بااینكه به این زودی ها سفر در زمان محقق نمی گردد، اما این تحقیق می تواند به جهان كمك نماید تا كامپیوتر های كوانتومی بهتری بسازد كه به آنها این امكان را می دهد به عقب برگردند و خطاهای در حین كار را پاك كنند.
این مطالعه در مجله Scientific Reports انتشار یافته است.



1397/12/28
22:06:02
5.0 / 5
4949
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار