نجات جان عابران با ابداع خط عابر پیاده فناورانه
تعمیركار: مهندسان كره ای یك مدل خط عابر جدید طراحی نموده اند كه با چراغ های ال.ای.دی هوشمند تعبیه شده در زمین و چند فناوری به روز دیگر به رانندگان خودروها نسبت به عبور عابرین پیاده و احتمال بروز حادثه آگهی می دهد.
به گزارش تعمیركار به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، به لطف فناوری هایی مانند گوشیهای هوشمند و سیستم های اطلاعات و سرگرمی خودرو حالا دیگر احتمال برخورد خودروها با عابرین پیاده می تواند بیشتر از هر زمان دیگری كاهش پیدا كند.
یك خط عابر آزمایشی جدید می تواند با كمك انواع چراغ ها، نشانه ها و علائم راهنمایی الكترونیكی و یك برنامه در گوشیهای هوشمند به پیشگیری از وقوع چنین حادثه ای كمك نماید.
این سیستم توسط یك تیم در مؤسسه مهندسی شهرسازی و عمران كره جنوبی طراحی شده است و از یك دوربین تصویربرداری حرارتی برای تشخیص عابران پیاده كه در حال عبور از خیابان هستند، استفاده می نماید.
هنگامی كه دوربین كسی را تشخیص دهد، سیستم با روشن كردن چراغ های آگهی دهنده ال.ای.دی كه در آسفالت هر دو طرف خط عابر تعبیه شده واكنش نشان داده است. گفته می شود كه این چراغ ها از فاصله ۵۰ متری قابل مشاهده هستند، اما هنوز روشن نیست كه آیا دید رانندگان را مختل می كند یا خیر.
در صورتیكه راننده چراغ های ال.ای.دی را نبیند، هنگامی كه وسیله نقلیه به ۳۰ متری خط عابر پیاده برسد، یك نشانه الكترونیكی چشمك زن برای آگهی دادن به راننده روشن می شود.
از طرف دیگر عابرین پیاده از سه طریق نسبت به خودروهای عبوری آگاه می شوند. نخستین راه اینكه اگر یك خودروی در حال عبور سریع تر از ۱۰ كیلومتر در ساعت حركت نماید، یك تصویر آگهی بر روی زمین در مقابل دید عابر پیاده قرار می گیرد. این تصویر قاعدتاً باید توجه افرادی را كه در حال كار با گوشی هایشان هستند یا افراد مسنی كه بیشتر در هنگام پیاده روی به زمین نگاه می كنند جلب نماید.
راه دوم به صدا درآمدن یك زنگ رسا است و سومین راه هم بكارگیری یك اپلیكیشن تلفن همراه می باشد كه موجب می شود تلفن عابر پیاده همزمان بلرزد و زنگ آگهی پخش كند.
در آزمایشات میدانی كه حدود ۱۰۰۰ وسیله نقلیه را شامل می شد، ۸۳.۴ درصد از رانندگان بر اثر هشدارهای این سیستم توقف كردند و یا سرعت خودرا كاهش دادند و در مسیرهایی با محدودیت سرعت ۵۰ كیلومتر در ساعت، رانندگانی كه به خط عابر نزدیك می شدند سرعت خودرا تقریباً ۲۰ درصد بیشتر از زمانی كه به خطوط عابر پیاده معمولی نزدیك می شدند كم كردند.
دكتر "جونگ هون كیم" مدیر اجرایی این پروژه می گوید: ما انتظار داریم نتایج برجسته این سیستم را زمانی شاهد باشیم كه در مسیرهای بدون علائم راهنمایی نصب شود، جایی كه میزان حوادث برای عابران پیاده بالا است.
وی ادامه داد: ما می خواهیم به توسعه این سیستم ادامه دهیم تا راننده ها بتوانند بوسیله برنامه های مسیریابی موجود در سیستم خودرو از عبور عابران پیاده باخبر شوند و همین طور هنگامی كه شرایط خطرناك شناسایی شود، وسایل نقلیه بتوانند بطور خودكار سرعت خودرا كاهش دهند.
برآورد شده است كه نصب این سیستم ۱۳۰۰ دلار هزینه خواهد داشت، در صورتیكه مزایای اجتماعی و اقتصادی آن بسیار بیشتر از این هزینه است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب