همراه اول طلایه دار هوشمندسازی كسب وكارها و پیشران حوزه دیجیتال
تعمیرکار: در دومین میزگرد تخصصی کنفرانس مهندسی برق ایران، کوشش های اپراتور اول در حوزه دیجیتالی سازی تشریح و از همراه اول بعنوان طلایه دار توسعه پلت فرم های دیجیتال یاد شد.
به گزارش تعمیرکار به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، میزگرد تخصصی «ارائه سرویسهای نوین دیجیتال و هوشمند همراه اول» در جریان برگزاری بیست و نهمین کنفرانس مهندسی برق ایران، به شکل آنلاین و با حضور سیاوش بیات سرمدی معاون فناوری اطلاعات همراه اول، سیدرضا جوکار نراقی مدیرعامل شرکت همراه کسب وکارهای هوشمند، محمدامین ابطحی مدیرعامل شاد، رضا کاظمی مدیر ابرپروژه ذره بین و همین طور سعید صدیقیان کاشی و حسین خواسته از اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و مشاوران مرکز تحقیق و توسعه همراه اول برگزار گردید.
همراه اول مجدانه درصدد هوشمندسازی
سیاوش بیات سرمدی در شروع این جلسه با اشاره به اینکه در حال حرکت به سمت عصر دیجیتال هستیم و لاجرم تمامی صنایع و کسب و کارها نیز باید به این سمت تغییر مسیر دهند، اظهار نمود: همراه اول بعنوان یکی از طلایه داران حوزه ارتباطات، تمام تلاش خودرا بر تسریع در توسعه زیرساخت های این مهم گذاشته است و با قدرت در راه تحقق چشم انداز خود که «تبدیل شدن به یکی از رهبران بازار ICT منطقه با ارائه خدمات و راهکارهای هوشمند با هدف توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال» است، گام بر می دارد.
معاون فناوری اطلاعات همراه اول با اشاره به اینکه اساسا در این راه بر حفظ سودآوری شرکت تمرکز خواهیم کرد، اظهار داشت: امیدواریم این تحول، سرآغازی بر ارتقاء درآمد سنتی همراه اول و رشد درآمدهای این شرکت بزرگ ارتباطی و نهایتا موجب ایجاد درآمدی پایدار در عصر دیجیتال باشد.
این عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با برآورد رفتارهای سایر شرکت های ارتباطی در دنیا خاطرنشان کرد: چاره ای جز رفتن به سمت هوشمندسازی نداریم و در این راستا باید یکسری رفتارهای درون سازمانی مان را تغییر دهیم.
وی افزود: اگر بخواهیم سه سطح حیات اپراتور را تا رسیدن به این دوره تحول دنبال نماییم، سطح نخست در رابطه با اتصال اولیه و صرف کانکشن ها بوده و گام بعدی ایجاد پلت فرم ها و سرویس هایی نظیر پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی و الان بواسطه گسترش فعالیتهای کاربران روی این سرویس ها، با رسوب داده مواجهیم که «هوشمندسازی» به دنبال استفاده از این داده ها است.
بیات سرمدی تصریح کرد: خوشبختانه همراه اول در امر ایجاد کانکشن و زیرساخت ها بسیار عالی عمل کرده و بسترهایی را نیز برای نشستن داده ها فراهم نموده است و الان مجدانه به دنبال تحقق بعد هوشمندسازی هستیم.
همراه کسب وکارهای هوشمند به دنبال ساخت تجربه ای منحصر به فرد از زندگی دیجیتال
سیدرضا جوکار نراقی در ادامه میزگرد ضمن اشاره به ماموریت شرکت همراه کسب و کارهای هوشمند اظهار نمود: شرکت ما با هدف ساخت تجربه ای منحصر به فرد از زندگی دیجیتال، همراهی با کسب و کارهای نوآورانه، گسترش فناوری های دیجیتال و خلق خدمات مبتنی بر تکنولوژی شکل گرفته است؛ برای اینکه می خواهیم دنیایی فناورانه و خلاق بسازیم که هر کسی می تواند در آن نیازهای خودرا کشف کند و به آنها پاسخ شایسته ای بدهد.
مدیرعامل شرکت همراه کسب و کارهای هوشمند در ادامه به نقشی که این شرکت در اتصال ظرفیت های اپراتوری به دنیای دیجیتال دارد، اشاره نمود و به تحلیل پلت فرم های دیتا، دیجیتال، سرویس و اومنی چنل (رویکرد تجربه خرید کاملا یکپارچه برای مشتری) در دستور کارش برای حرکت به سمت تحول دیجیتال پرداخت.
خیز شبکه شاد به سمت یادگیری تحولی
محمدامین ابطحی دیگر سخنران این میزگرد تخصصی بود که از پلت فرم آموزشی «شاد» با احتساب رکوردهای چشم گیری که داشته بعنوان یکی از پلت فرم های دیجیتالی موفق همراه اول یاد کرد و اظهار داشت: تا حالا بیش از ۳۸ میلیارد پیام و بیش از ۱۴ میلیارد فایل در این شبکه جابجا شده، بیشینه پهنای باند آن به ۴۰۳ گیگابیت بر ثانیه رسیده و بیش از ۱۲.۸ میلیون دانش آموز در آن فعال است.
مدیرعامل شاد این شبکه آموزش دانش آموزی را معنای جدیدی از ابزار آموزش و پرورش مجازی برای پاسخگویی به نیاز ملی و مبتنی بر ظرفیت های بومی دانست و اظهار داشت: این شبکه آموزشی اساسا متعلق به دوران کرونا نیست؛ اما کرونا کمک کرد تا در امر تغییر شیوه آموزشی با شتاب بیشتری حرکت نماییم.
ابطحی تصریح کرد: اگر مراحل آموزش را به سنتی، سنتی بر بستر دیجیتال (گذار) و یادگیری تحولی تقسیم بندی نماییم، حالا در مرحله گذار هستیم؛ اما برنامه ریزی کردیم به سمت یادگیری تحولی برویم که در آن سطح هر آنچه که یک متکلم وحده می تواند انجام دهد، قابل انجام و ابزارهای سنجش نیز بصورت آنلاین وجود دارد.
استقبال جویشگر ذره بین از چالش های جذاب دیتاساینس
رضا کاظمی هم از دیگر اعضای این پنل تخصصی، «ذره بین» را اینطور معرفی نمود که «سرویسی است به دنبال ایجاد تجربه ای متفاوت در وبگردی» و در ادامه اظهار نمود: این موتور جستجوی بومی با پردازشی که روی داده های دریافتی از کانال های ورودی انجام می دهد و با بهره مندی از مهارت NLP، بهترین نتیجه موردنظر جستجوکنندگان را به نمایش می گذارد و کاربران را به سمت بهترین مقصد ذهنی روانه می کند.
مدیرعامل «ذره بین» همین طور از فاز نخست تجاری سازی این محصول بومی آگاهی داد و از چالش های جذابی که پیش پای مسیر توسعه ذره بین بخصوص در حوزه دیتاساینس است، گفت.
بکارگیری هوش مصنوعی در همراه اول و ایجاد پایداری شبکه
حسین خواسته نیز در ادامه به مقوله «هوش مصنوعی» پرداخت و در ارتباط با فناوری های برتر این حوزه اظهار داشت: شخصی سازی پیشرفته، جستجوی تصویری، چت بات ها و دستیارهای مجازی، تحلیل های پیشگویانه، تشخیص چهره، ارتقای سیاست گذاری و حریم خصوصی، توسعه مسائل اجتماعی- اقتصادی و مواردی از این دست جزو فناوری های برتر این حوزه هستند.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به اینکه تا سال ۲۰۲۵ حدودا ۸۰ درصد اپراتورها انتظار دارند ۴۰ درصد از عملیات شبکه خودرا بصورت خودکار انجام دهند، ابراز کرد: بکارگیری هوش مصنوعی در اپراتورها موجب ایجاد پایداری شبکه می شود که همراه اول از این ظرفیت بهره برده است و همین طور امکان ارائه سرویسهای صنعتی همراه با اینترنت پرسرعت را فراهم می آورد.
هوشمندی همراه اول در ورود به مقوله اینترنت اشیاء
سعید صدیقیان کاشی نیز بعنوان یکی دیگر از اعضای پنل «ارائه سرویسهای نوین دیجیتال و هوشمند همراه اول» از هوشمندی همراه اول در ورود به مفاهیمی چون اینترنت اشیاء و اجرای پروژه های بزرگی چون سپهتن (سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور)، هوشمندسازی کنتورها مبتنی بر فناوری NB-IOT گفت، اما این را انتهای کار ندانست.
این عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی فراگیری مفهوم اینترنت اشیاء از منظر اپراتور، نیازمند تغییراتی در لایه های پایینی نظیر Billing، CRM و... است.
گفتنی است، روز گذشته نیز میزگرد تخصصی «بومی سازی صنعت ICT - دستاوردهای اپراتورهای موبایل» با حضور نمایندگانی از اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه، فعالان صنعت و چهره های دانشگاهی برگزار و به نقد و تحلیل فعالیتهای بازیگران اصلی عرصه ارتباطات در حوزه حمایت ها و راهکارهای استفاده حداکثری از تولیدات داخل پرداخته شد.
منبع: تعمیركار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب