تعمیرگاه ستفیکس

درمان عفونت های پوستی با كمك پچ میكروسوزنی

درمان عفونت های پوستی با كمك پچ میكروسوزنی

تعمیرکار: هم اکنون پچ های میکروسوزنی یکی از روش های مناسب و بدون درد برای ارسال دارو به بدن افراد به شمار می روند. حال پژوهشگران موسسه ˮکارولینسکاˮ پچ های میکروسوزنی جدیدی به وجود آورده اند که می تواند بعنوان یک روش موثرتر برای درمان عفونت های جدی باکتریایی پوست استفاده گردد.


به گزارش تعمیرکار به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، در بیشتر موارد پچ های میکروسوزنی به شکل یک مربع صاف و کوچک هستند و شامل آرایه ای از میکروسوزن های کوچک، تیز و پر از دارو هستند. پچ اصلی معمولاً از یک پلیمر غیرسمی ایجاد می شود و سوزن ها نیز از ماده ای ساخته می شوند که به یک باره در بدن حل می شود.
هنگام استفاده از آن، میکروسوزن ها به لایه بیرونی پوست نفوذ می کنند و به هیچ یک از اعصاب زیر پوست نمی رسند. سپس این سوزن ها حل می شوند و دارو را در مایع بین بافتی بین سلول های پوست آزاد می کنند و دارو از آنجا به جریان خون منتقل می شود.
در این مطالعه پژوهشگران موسسه "کارولینسکا" سوئد از همین فناوری بهره برده و پچ های میکروسوزنی برای درمان عفونت های پوستی استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین توسعه دادند.
بطور معمول چنین عفونت های بالقوه کشنده ای با تزریق آنتی بیوتیک وانکومایسین به جریان خون بیمار درمان می شوند. این دارو معمولاً بصورت موضعی استفاده نمی گردد برای اینکه به خوبی به پوست نفوذ نمی نماید. همین طور آنتی بیوتیک را نمی توان از راه دهان مصرف کرد برای اینکه بوسیله روده نیز به خوبی جذب نمی گردد. متأسفانه تزریق آن گرچه موجب می شود دارو به خوبی در بدن وارد شود اما عوارض جانبی هم دارد.
با در نظر گرفتن این نقص، پژوهشگران یک پچ میکروسوزنی آزمایشی به وجود آورده اند که در محل عفونت استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین بر روی پوست قرار می گیرد و وانکومایسین را مستقیماً بوسیله سوزن وارد پوست می کند. از آنجائیکه دارو مستقیماً به سمت عفونت می رود و بیشتر بجای ورود به جریان خون در آنجا می ماند، دوز کمتری از دارو برای این کار مورد نیاز است که این مساله خوب است چونکه عوارض جانبی هم خیلی کم می شود.
در آزمایشات آزمایشگاهی انجام شده بر روی نمونه های پوستی از خوک ها و انسان ها، مشخص شد که پچ میکروسوزنی در رساندن وانکومایسین به پوست موثر است و در نتیجه موجب کاهش قابل توجه باکتری های استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین می شود.
یافته های این مطالعه در مجله Advanced Materials Technologies انتشار یافته است.




منبع:

1400/02/22
22:42:38
5.0 / 5
1064
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار