تعمیرگاه ستفیکس

تأثیر تغییرات اقلیمی بر توانایی تلسكوپ ها در رصد فضا

تأثیر تغییرات اقلیمی بر توانایی تلسكوپ ها در رصد فضا

به گزارش تعمیركار، كارشناسان می گویند با گرم شدن دمای كلی زمین، مشاهدات برای بعضی از پیشرفته ترین تلسكوپ های ما دشوارتر می شود و دیدن فضا امكان دارد سخت تر شود.


به گزارش تعمیرکار به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، هنگام طراحی تجهیزات با فناوری بالا یا "های-تک"(high-tech) بخصوص با دقت لازم برای رصد فضا، دما سبب نگرانی بزرگی می شود. خواص حرارتی محیط اطراف تلسکوپ ها می تواند بر نحوه عملکرد نوری و تاری تصاویر تاثیر بگذارد. به زبان ساده، بعضی از تلسکوپ ها برای سازگاری با تغییرات و کنترل شرایط ناشی از دمای بالاتر دنیای کنونی ساخته نشده اند.
مطالعه ای که اخیراً انتشار یافته است، جزئیات بعضی از تأثیرات تغییرات آب و هوایی را بر رصد نجومی بیان می کند. این مطالعه به صورت خاص بر چند دهه مشاهدات و مطالعات "تلسکوپ بسیار بزرگ"(VLT) رصدخانه جنوب اروپا متمرکز است.
"VLT" از نظر رصدی از اهمیت بالایی برخوردار است، چون که این تلسکوپ، پیشرفته ترین رصدخانه نجومی نور مرئی در جهان است.
داده های حاصل از این رصدخانه بعضی از روش هایی را که تغییرات آب و هوایی بر توانایی رصد تلسکوپ ها در فضا تاثیر می گذارد، نشان داد. طبق گفته "فاستین کانتالوب" محقق ارشد این مطالعه؛ تغییرات آب و هوایی به صورت فزاینده ای بر مشاهدات نجومی تاثیر می گذارد.
منطقه خاص محل استقرار VLT" که در صحرای آتاکاما در شیلی واقع شده است، طی ۴۰ سال قبل به صورت متوسط ​​۲.۷ درجه فارنهایت(۱.۵ درجه سانتیگراد) گرم شده است که از روند گرم شدن متوسط بقیه جهان در همین دوره که حدود ۱.۷ درجه فارنهایت(یک درجه سانتیگراد) است، بیشتر است.


"VLT" در صحرای آتاکاما، خشک ترین مکان روی زمین خارج از قطب جنوب است. ازاین رو تعجبی ندارد که از میانگین نرخ گرمایش جهانی پیشی بگیرد. قرار گرفتن این تلسکوپ در خشک ترین مکان زمین اتفاقی نیست. باآنکه حتی رطوبت کم در آتاکاما هم نمی تواند مسائل و مصائب ناشی از افزایش دمای این منطقه را جبران کند.
از همه قابل توجه تر، اگر درجه حرارت در انتها روز بالاتر از ۶۰ درجه فارنهایت (۱۶ درجه سانتیگراد) باشد، عملکرد سیستم خنک کننده VLT می تواند مبتلا به اختلال شود. هنگامیکه این خنک کننده برای نخستین بار در سال ۱۹۹۱ نصب گردید، این مساله گرمای بیش از اندازه، وجود نداشت، اما آب و هوای طی این مدت در این منطقه به سرعت گرم شده است و اختلال خنک کننده این تلسکوپ در طول سال به یک مساله تکراری تبدیل گشته است.
درجه حرارت بالاتر به علت اختلاف دما بین منطقه خارج از گنبد تلسکوپ و داخل گنبد می تواند منجر به از دست رفتن وضوح تصاویر تلسکوپ شود. این مساله مشکلی را بوجود می آورد که بعنوان "مشاهده گنبد"(Dome Seeing) شناخته می شود. دکتر "کانتالوب" توضیح می دهد این مورد به علت تلاطم و آشفتگی در هوای داخل گنبد ناشی از اختلاف دما بین داخل و خارج گنبد به تخریب کیفیت تصویر منجر می شود.
افزایش دمای محیط در این منطقه سبب می شود وضوح جو زمین کمتر شود که منجر به تاری مشاهدات هم می شود و میزان دید تلسکوپ را می کاهد.
حوادث شدید آب و هوایی بخصوص افزایش بارندگی و حرکات ابرها هم می تواند در مشاهدات تلسکوپ ها تاثیر منفی داشته باشد. با عنایت به شرایط صحرای آتاکاما و موقعیت VLT، انتظار می رود که افزایش تغییرات حرارتی در این منطقه، تلاطم جو همراه با رطوبت بیشتر را به همراه داشته باشد.


همینطور لازم به ذکر است که هدف اصلی این مطالعه بررسی داده های تاریخی و چگونگی ارتباط آنها با مشکلاتی است که هم اکنون این تلسکوپ با آنها روبرو است.
محققان با نگاهی به داده های چند دهه فعالیت "VLT" و آب و هوای اطراف آن، قادر به پیشبینی تأثیرات مخربی هستند که امکان دارد تغییرات بیشتر آب و هوایی بر توانایی رصد تلسکوپ ها در فضای بیرونی داشته باشد.
بزرگترین سفارش محققان، برنامه ریزی برای ساخت یک تلسکوپ در آینده است. آنها پیشنهاد می کنند که تلسکوپ های آینده باید برای پذیرش حوادث و تغییرات شدید آب و هوایی طراحی شوند، چونکه پتانسیل زیادی وجود دارد که تغییراتی که بر روی "VLT" تاثیر گذاشته است، شیوع بیشتری پیدا کنند و مناطق دیگر را هم تحت تاثیر قرار دهند.
پیام محققان در انتها این مقاله در خصوص اینکه ما باید اقدامات پایدار در مقابل بحران های آب و هوایی را دنبال نماییم، به شرح زیر است:
- برقراری ارتباط در داخل و خارج از جامعه علمی در مورد تاثیر تغییرات آب و هوا بر روی سیاره و جامعه ما
- بهینه سازی منابع انرژی صرف شده برای فعالیت حرفه ای
- مرور مجدد و تغییر شکل کلی طرح تحقیق در نجوم برای کاهش ردپای گرمایش جهانی
به هر حال به نظر می آید یافتن راهی برای پیشگیری از کاهش توانایی محققان در انجام تحقیقات علمی مربوط به تلسکوپ ها حیاتی می باشد.




منبع:

1399/07/22
13:18:41
5.0 / 5
1602
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار