تعمیرگاه ستفیکس

بررسی موتور موشك با كمك ربات های حشره مانند

بررسی موتور موشك با كمك ربات های حشره مانند

تعمیركار: پژوهشگران دانشگاه هاروارد، ربات های كوچكی ابداع نموده اند كه می توانند از بدنه داخلی موتور موشك بالا بروند و آنرا بازرسی كنند.


به گزارش تعمیركار به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، بازرسی موتور موشك بدون جدا كردن قطعات آن، فرآیندی پرهزینه و زمان بر است. پژوهشگران "موسسه ویس"(Wyss Institute) در "دانشگاه هاروارد"(Harvard University)، ربات های كوچك و حشره مانندی ابداع نموده اند كه می توانند داخل موتور بروند و آنرا بررسی نمایند. با توجه به این ربات ها، دیگر نیازی به پیاده كردن موتور و نصب دوباره آن نخواهد بود.
ساخت این ربات ها، بر طبق ابداع پیشین این گروه پژوهشی صورت گرفته كه "میكروربات متحرك هاروارد"(HAMR) نام دارد. میكروربات متحرك هاروارد، یك ربات كوچك چهارپا است كه مانند حشرات به سرعت در اطراف حركت می كند و نسخه جدیدتر آن، توانایی راه رفتن روی سطح آب را باز دارد.
این مدل جدید موسوم به "HAMR-E" برای بالا رفتن از سطوح عمودی و اتصال وارونه، به پدهایی مجهز است كه زیر پاهای آن قرار دارند و با كمك نیروی الكترواستاتیك به سطوح فلزی می چسبند. این پدها از جنس الكترود مسی با عایق پلیمید هستند و ربات ها می توانند قبل از برداشتن گام بعدی، برای بلند كردن پا از سطح، دامنه الكتریكی را تغییر دهند. انعطاف پذیری پدها به ربات امكان می دهد از سطوح منحنی بالا بروند و این مهارت برای بالا رفتن در موتور جت، كارآمد خواهد بود.


"سباستین دریواز"(Sébastien de Rivaz)، نویسنده ارشد این پژوهش اظهار داشت: حالا ربات ها كه به جای جلو و عقب رفتن روی یك سطح هموار، توانایی اكتشاف در سه بعد را دارند، به دنیای جدیدی برای حركت و برقراری ارتباط وارد می شوند. شاید ربات ها روزی بتوانند قسمت هایی از ماشین های بزرگ كه دسترسی به آنها دشوار است را بازرسی كنند و امكان صرفه جویی در زمان و هزینه برای شركت ها فراهم گردد.
HAMR-E در آزمایش های صورت گرفته توانست بدون سقوط كردن، روی سطوح عمودی و وارونه بیشتر از 100 گام بردارد. این ربات توانست در اطراف منحنی های موتور موشك و حتی به صورت وارونه بالا برود.
این گروه پژوهشی در نظر دارد حسگرهایی را برای بهبود چسبندگی ربات روی سطوح تعبیه كند تا ربات بتواند بازرسی را به خوبی انجام دهد.
این پژوهش، در مجله "Science Robotics" به چاپ رسید.



1397/09/30
13:39:37
5.0 / 5
4766
تگهای خبر: ربات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
لینک دوستان تعمیركار
SetFix تعمیرکار