تعمیرگاه ستفیکس
در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام شد؛

سهم دستگاه های اجرائی در توسعه وسایل نقلیه برقی

سهم دستگاه های اجرائی در توسعه وسایل نقلیه برقی

به گزارش تعمیرکار، مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته با تشریح موانع توسعه وسایل نقلیه برقی در کشور اظهار داشت: تا سال آتی بستر راه اندازی ایستگاه های شارژ فراهم می شود.


دکتر شهریار زینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به گلوگاه های راه اندازی ایستگاه های شارژ خودرو و موتور برقی در کشور اظهار داشت: شرکت هایی که توانایی راه اندازی چنین ایستگاه هایی دارند تمام تجهیزات آنرا می توانند تهیه کنند؛ با توجه به این که هنوز کسب وکار در این عرصه شکل نگرفته دشواری های زیادی وجود دارد برای اینکه ما هنوز خودرو و موتوربرقی به تعداد بالا در کشور نداریم. وی اظهار داشت: استانی که محلی را برای این ایستگاه ها تعیین می کند باید تجهیزات ایمنی و امنی را فراهم سازد که اینها نیاز به هزینه بالایی دارد و این از چالش های راه اندازی ایستگاه های شارژ خودرو های برقی در کشور محسوب می شوند. وی اظهار داشت: ما درصدد هستیم که این زیرساخت ها با همکاری وزارتخانه های مختلف فراهم گردد اگر این اتفاق نظر وجود داشته باشد می توان تخمین زد که امسال و سال آینده بستر راه اندازی ایستگاه های شارژ به خوبی شکل می گیرد. مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اظهار داشت: البته که گلوگاه های اساسی جهت راه اندازی ایستگاه های شارژ خودرو های برقی و توسعه وسایل نقلیه برقی وجود دارد و آن هم عدم وجود کریدور قانونی و اجرائی در این راه است. وی اظهار داشت: در این جهت باید وزارت نیرو تعرفه گذاری دقیقی کند؛ همین طور لازم است این وزارتخانه تعرفه دقیقی برای برق اختصاص داده شده به این ایستگاه مشخص نماید. زینی با اعلان اینکه خلاء قانونی دراین زمینه وجود دارد، اظهار داشت: این خلاءهای قانونی هنوز وجوددارد و باید برطرف شود. مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به دیگر مشکل زیرساختی راه اندازی ایستگاه های شارژ اظهار داشت: هنوز استاندارد مشخصی برای ایجاد ایستگاه ها نداریم و سازمان ملی استاندارد اعلام نموده استاندارد ایستگاهای خودرو های برقی مربوط به ما نیست؛ بدان معناست که استانداردهای مربوط به این مساله الزامی نیست و اختیاری است. وی افزود: لازم است که متولی مشخصی برای تعیین استانداردهای مبحث خودرو های برقی مشخص شود تا نظارت درستی به روند اجرا و توسعه آنها در کشور وجود داشته باشد. زینی افزود: اگر این زیرساختها فراهم باشد امکان وجود ۲۰۰ شرکت در حوزه ارائه خدمات مربوط به ایستگاه های شارژی وجود دارد تا برمبنای استانداردهای خاص تأیید صلاحیت شوند و مجوزهای لازم را برمبنای استانداردها بدست بیاورند. مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اظهار داشت: ما هر چقدر هم به شرکت های دانش بنیان اعتماد داشته باشیم و نهاد ثالث برای نظارت وجود نداشته باشد نمی توانیم کار را به درستی انجام دهیم و شاید یک خطای کوچک جبران ناپذیری در این میان اتفاق بیافتد. وی با تأکید بر این که بدین جهت وزارت نیرو می تواند نقش قوی تری در این میان ایفا کند، اظهار داشت: همین طور وزارت صمت می تواند سیاست گذاری های درستی دراین زمینه تدوین کند و از طرف دیگر وزارت کشور الزام به خرید و استفاده از وسائط نقلیه برقی را در دستور کار خود قرار دهد. زینی اضافه کرد: این یک زنجیره ای است که لازم است به درستی شکل بگیرد تا شاهد استفاده هر چه بیش از خودرو های برقی در کشور باشیم و موانع توسعه استفاده از این خودرو ها در کشور برداشته شود.


منبع:

1402/02/04
05:18:46
5.0 / 5
342
تگهای خبر: استاندارد , برقی , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
SetFix تعمیرکار