به تازگی منتشر شد؛

تازه ترین کشف دانشمندان برای مقابله با سرطان سینه

تعمیرکار: اصفهان در کشف جدیدی، دانشمندان پی بردند که چرا سلول های سرطان سینه که به ریه ها گسترش یافته، ممکنست بعد از سال ها بهبود، بطور مجدد بازگشت کنند و موجب تشکیل تومورهای ثانویه غیرقابل درمان شوند.

به گزارش تعمیرکار به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، دانشمندان بتازگی در تحقیقات خود کشف کرده اند که چرا سلول های سرطان سینه که به ریه ها گسترش یافته است، ممکنست بعد از سال ها خاموشی، روزی باردیگر بیدار شوند و تومورهای ثانویه غیرقابل درمان را تشکیل دهند. تحقیقات این پژوهشگران شامل بررسی مکانیسم بروز سرطان سینه و نیز ارائه راهکاری برای خنثی کردن این نوع از سرطان می شود.

بیماران مبتلا به سرطان سینه با گیرنده استروژن مثبت (ER+)، به عنوان شایع ترین نوع، در معرض خطر مداوم عود سرطان در قسمت دیگری از بدنشان برای سال ها یا حتی دهه ها بعد از تشخیص و درمان اصلی خود هستند.

هنگامی که سلول های سرطانی سینه از شروع نخستین سرطان، به سایر قسمت های بدن گسترش می یابند، سرطان سینه ثانویه یا متاستاتیک نامیده می شود.

در پژوهش جدید که روز گذشته در ژورنال Nature Cancer انتشار یافت، نشان داده می شود که چگونه تغییرات مولکولی که در ریه در طول پیری رخ می دهد، می تواند از رشد این تومورهای ثانویه حمایت کند.

در این رابطه، تیم تحقیقاتی در موسسه تحقیقات سرطان لندن دریافتند که پروتئین PDGF-C که در ریه وجود دارد، در تاثیرگذاری بر خواب ماندن یا بیدار شدن سلول های سرطانی سینه، نقش کلیدی و مهمی را ایفا می کند.

آن ها کشف کردند که اگر سطح PDGF-C افزایش یابد، می تواند موجب رشد سلول های سرطانی خفته و تبدیل به سرطان ثانویه سینه شود. پژوهشگران احتمال می دهند در ریه های پیر یا زمانی که بافت ریه ها لطمه می بیند و زخمی می شود، سطح PDGF-C نیز افزایش یابد.

سپس، پژوهشگران این نکته و پرسش را بررسی کردند که آیا متوقف کردن فعالیت PDGF-C می تواند به جلوگیری از عود مجدد این سلول ها و رشد تومورهای ثانویه کمک نماید یا خیر؟

در این راستا، پژوهشگران مرکز تحقیقات سرطان سینه Toby Robins در موسسه تحقیقات سرطان با کار بر روی موش های مبتلا به تومورهای ER+، سیگنال دهی PDGF-C را با یک مسدود کننده رشد سرطان موجود به نام imatinib، هدف قرار دادند. این مسدود کننده رشد سرطان، هم اکنون برای درمان بیماران مبتلا به لوسمی میلوئیدی مزمن (chronic myeloid leukaemia) استفاده می شود.

مشاهده شد که موش ها قبل و پس از ایجاد تومور با این دارو، درمان شدند و در نتیجه برای هر دو گروه، رشد سرطان در ریه بطور قابل توجهی کم شد.

بر اساس آمار موجود، تا 80 درصد از سرطان های اولیه سینه ER+ هستند و هر سال حدود 44000 مورد سرطان سینه در بریتانیا وجود دارد.

دکتر Frances Turrell، کارشناس آموزش پسا دکتری در بخش تحقیقات سرطان سینه در موسسه تحقیقات سرطان لندن، اظهار داشت: «سلول های سرطانی می توانند با پنهان شدن در حالت خفته، برای چندین دهه در اندام های دور زنده بمانند. ما کشف کرده ایم که چگونه بافت ریه پیر می تواند این سلول های سرطانی را تحریک کند تا باردیگر بیدار شوند و به تومور تبدیل شوند. به عبارتی، ما یک استراتژی و راه حل بالقوه را برای خنثی کردن سلول های سرطانی کشف کرده ایم و الان می خواهیم راهی را انتخاب نماییم تا بیماران از داروی imatinib بهره ببرند و در طولانی مدت بدنبال ایجاد درمان های خاص تر با تمرکز بر روی مکانیسم بازگشت مجدد سرطان باشیم.»

همچنین، پروفسور Clare Isacke، استاد زیست شناسی سلولی مولکولی در موسسه تحقیقات سرطان لندن، معتقد است: «درک و کشف این نکته که چرا سلول های سرطانی سینه، تومورهای ثانویه را در ریه ها می سازند، یک گام حیاتی به جلو در شناخت ما از سرطان پیشرفته سینه است. در مرحله بعد باید مشخص نماییم که این تغییرات مربوط به سن، چه زمانی اتفاق می افتد و چگونه بین افراد ممکنست متفاوت باشد، تا بتوانیم استراتژی های درمانی لازم را ایجاد نماییم و از بازگشت مجدد سلول های سرطانی جلوگیری نماییم.»

نتایج این پژوهش، روز گذشته (۱۳ مارس)، تحت عنوان مقاله ای با عنوان "Scientists discover a new way to help prevent breast cancer 'time bomb" در ژورنال Nature Cancer، انتشار یافته است.

1401/12/24