تعمیرگاه ستفیکس

اولین بررسی علت تغییرات اقلیمی ازطریق یک زن دانشمند صورت گرفته است

اولین بررسی علت تغییرات اقلیمی ازطریق یک زن دانشمند صورت گرفته است

تعمیرکار اولین بررسی علت تغییرات اقلیمی ازطریق یک زن دانشمند صورت گرفته است


به گزارش تعمیرکار به نقل از ایسنا و به نقل از فست کمپانی، مدت ها قبل از اختلافات فعلی بر سر تغییرات اقلیمی، "یونیس فوت"(Eunice Foote)، زن آمریکایی دانشمند، زیست شناس و مدافع حقوق بانوان، علت اصلی بحران تغییرات اقلیمی امروز را ثبت نمود.
مقاله علمی مختصر فوت، برای اولین بار در سال ۱۸۵۶ در مورد قدرت خارق العاده دی اکسید کربن در جذب گرما منتشر گردید.
دی اکسید کربن، گازی بدون بو، بدون مزه و شفاف است که هنگام سوزاندن سوخت هایی مانند ذغال سنگ، روغن، بنزین و چوب تشکیل می شود.
ممکنست تصور این باشد که با گرم شدن سطح زمین، گرما باردیگر به فضا منعکس می شود اما موضوع به همین سادگی نیست. جو بطور معمول به سبب وجود گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن، متان و بخار آب جوی که همه گرمای خروجی را جذب می کنند، گرم تر از حد انتظار باقی می ماند. گازهای گلخانه ای، گرما را در جو زمین به دام می اندازند و آنرا به سمت سطح این سیاره منعکس می کنند. این ایده که جو، گرما را به دام می اندازد، شناخته شده بود اما دلیل آن مشخص نشده بود.
فوت یک آزمایش ساده انجام داد. او دو ظرف استوانه ای شیشه ای برداشت و یک دماسنج در هر کدام قرار داد. او دی اکسید کربن را درون یکی از ظروف و هوا را درون ظرف دیگر پمپاژ کرد و سپس ظروف را در معرض آفتاب قرار داد. ظرف حاوی دی اکسید کربن، بسیار گرم تر از ظرف حاوی هوا بود و فوت دریافت که دی اکسید کربن، گرمای جو را جذب می کند.
کشف فوت در مورد جذب بالای گرما توسط دی اکسید کربن، وی را به این نتیجه رساند که اگر هوا با میزان بالاتری از دی اکسید کربن ترکیب شود، درجه حرارت افزایش می یابد.
در سال ۱۸۶۱، "جان تیندال"(John Tyndall)، دانشمند ایرلندی نیز جذب گرما توسط دی اکسید کربن را اندازه گیری نمود و تعجب کرد که ماده ای تا این اندازه شفاف در مقابل نور، می تواند گرما را به شدت جذب نماید. تیندال چند صد آزمایش را با این ماده انجام داد.
تیندال، تاثیرات احتمالی بر آب و هوا را نیز تشخیص داد و نتیجه گرفت که هرگونه تغییر بخار آب یا دی اکسید کربن، به بروز تغییرات اقلیمی منجر می شود. وی همین طور به نقش سایر گازهای هیدروکربنی مانند متان در تغییرات اقلیمی اشاره نمود و در این زمینه نوشت: افزودن غیرقابل ارزیابی گازهایی مانند متان، تاثیر قابل توجهی بر آب و هوا خواهد داشت.

نقش انسان ها در افزایش دی اکسید کربن
کارهای انسانی در سالهای ۱۸۰۰ به بعد، دی اکسید کربن جو را بصورت شایان توجهی افزایش داد. سوزاندن سوخت های فسیلی مانند ذغال سنگ، نفت و گاز، میزان قابل توجهی از دی اکسید کربن را به هوا اضافه کرد.
اولین برآورد کمی تغییرات اقلیمی ناشی از دی اکسید کربن، توسط "سوانته آرنیوس"(Svante Arrhenius)، دانشمند سوئدی انجام شد. وی در سال ۱۸۹۶ محاسبه کرد که اگر دی اکسید کربن بین ۲/۵ تا ۳ برابر افزایش یابد، دما در شمالگان تا هشت یا ۹ درجه سلسیوس بالا خواهد رفت. می توان اظهار داشت که محاسبات آرنیوس، محافظه کارانه بوده است. دی اکسید کربن از سال ۱۹۰۰ به خاطر کارهای انسانی، از ۳۰۰ بخش در میلیون به ۴۱۷ بخش در میلیون رسیده و شمالگان تا ۳/۸ درجه سلسیوس گرم شده است.
"نیلز اکولم"(Nils Ekholm)، هواشناس سوئدی با این نظریه موافقت نمود و در سال ۱۹۰۱ نوشت: سوزاندن ذغال سنگ تا اندازه ای زیاد است که اگر همچنین ادامه پیدا کند، بدون شک به افزایش دمای زمین منجر خواهد شد.
اکولم اشاره کرد که دی اکسید کربن در یک لایه بالای جو و بالاتر از لایه های غبار آب عمل می کند.
همه این نتایج، بیش از یک قرن پیش به دست آمد. دانشمندان در ابتدا تصور می کردند که شاید افزایش جزئی دمای زمین، یک مزیت باشد اما آنها نمی توانستند افزایش قابل توجه استفاده از سوخت های فسیلی را تصور کنند. در سال ۱۹۳۷، "گای کلندر"(Guy Callendar)، مهندس انگلیسی به بررسی ارتباط میان افزایش دما و بالا رفتن سطح دی اکسید کربن پرداخت. وی در این زمینه نوشت: انسان با مصرف سوخت، ۱۵۰، ۰۰۰ میلیون تن دی اکسید کربن را طی نیم قرن گذشته به هوا افزوده و دمای هوا بالا رفته است.

هشدار به رییس جمهور!
دانشمندان در سال ۱۹۶۵، به "لیندون جانسون"(Lyndon Johnson)، رییس جمهور وقت آمریکا، در مورد افزایش خطرات اقلیمی هشدار دادند و این مساله را مطرح نمودند که انسان بصورت ناخواسته درحال انجام دادن یک آزمایش گسترده ژئوفیزیکی است و سوخت های فسیلی را که طی ۵۰۰ میلیون سال قبل به آرامی در زمین جمع شده اند، می سوزاند.
دانشمندان در این بیانیه، هشدارهای آشکاری را در مورد درجه حرارت بالا، ذوب شدن یخ ها، بالا آمدن سطح دریاها و اسیدی شدن آب اقیانوس ها مطرح نمودند.
پژوهش های علمی، این نتیجه را تقویت کرده اند که انتشار دی اکسید کربن ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی توسط انسان، به گرم شدن خطرناک آب و هوا منجر می شود و آثار مضری به همراه دارد. با این وجود، عملکرد سیاست مداران در مورد این موضوع، بسیار کند بوده است. تعدادی از آنها روش هایی را دنبال می کنند که تعدادی از شرکت های سوخت های فسیلی آنها را رد کرده اند. برخی دیگر از سیاست مداران نیز تصمیم دارند که به رغم وجود شواهد قطعی در مورد افزایش ضررها و هزینه، تنها منتظر بمانند و تماشا کنند.
سال هاست که جهان در مورد خطر گرم شدن ناشی از وجود مقادیر بالای دی اکسید کربن آگاه بوده است و این آگاهی حتی به قبل از اختراع خودرو بازمی گردد. یونیس فوت در دوره خود در مورد این مساله هشدار داد.




منبع:

1400/05/08
23:42:18
5.0 / 5
986
تگهای خبر: تشخیص , خودرو , شركت , مهندس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
SetFix تعمیرکار